fredag 31 december 2010

Gott Nytt År!

Nu lär jag väl bli slaktad men jag hör till den fåhövdade skara som tycker att vi skall avla fram hundar som är anpassade till vårt moderna samhälle. I detta ingår att hundarna skall klara av fyrverkerier.
Man kan tycka vad man vill om fyrverkerier - jag har aldrig fattat grejen, men det är kanske för att jag är tjej och aldrig haft det där riktiga suget efter att tillverka egna bomber enligt recept på internet och bränna av handen...

Baileys älskar nyårsafton - eftersom han får uppleva 2 av de bästa sakerna han vet: glada människor  - och en massa klick. Sedan han var valp är han klickad på skott, smällare och raketer. Pang betyder helt enkelt klick och godis.

Har man en hund som traumatiserats av fyrverkerier är det svårt att vara social på nyårsafton. Fira nyåret helt ensam i en enslig stuga ute i skogen/ i tvättstugan med torktumlare och maskiner igång/köra runt i bilen och lyssna på Jan Malmsjö...nej tack.
Min hund måste funka i alla miljöer - annars förtas ju hela glädjen med att ha hund. Men det är lite väl magstarkt att kräva av hunden att den skall tycka fyrverkerier är skitkul - om det är något som den får öva på en gång om året. Det krävs betydligt fler repetitioner än så! Det här är vanlig simpel miljöträning och det är ditt ansvar att förbereda din hund på allt som kan tänkas förekomma i vårt samhälle: fyrverkerier, rullstolsburna osv. Agera proaktivt!
Det är betydligt lättare att tidigt lägga in en positiv association till ett fenomen än att försöka reparera en traumatiserad hund.

Jag kommer köra årets sista träningspass vid tolvslaget idag. Halv tolv drar jag på mig dunjackan över festblåsan och trycker en mössa över håruppsättningen - sen laddar jag fickan med kycklingkorv och klicker och tar med mig Baileys ut på fyrverkerijakt. Gott nytt år!

2 kommentarer:

  1. Det är ju en riktigt bra idé. Synd bara att det helt enkelt inte funkar på alla hundar. Vissa blir förstörda av "välmenande" föräldrar till ägarna i tidig ålder, andra är mer nervöst lagda, en del är stadiga på skottet med livrädda för ljusskenet med mera.

    Men jag är glad att det funkar för fine Baileys!=)

    SvaraRadera
  2. Kanske bra idé eller att träna hunden tidigt att det låter om saker omkring. Men å andra sidan så borde raket och smällare bara tilllåtas på vissa platser och bara klockan tolv på natten och inte halv 2 då vissa vaknar i fyllan och kommer på att "javisst ja, jag hade ju smällare"
    Sen är det inte bara hunden som lider av detta, själv har jag jobbat och skulle upp tidigt på nyårsdagen. När det känns som folk står på mitt fönsterbläck och smäller....det enda som gör mig nöjd är att det är inte mina pengar. Sen blir jag en sämre arbetskamrat och vårdare för att folk har hållit mig vaken till 3 på natten.Så hur man än vänder på det så blir det fel. Inget vidare för miljön, folk skadar sig med och det ska bekostas till stor del av skattebetalare. Och varför smälla smällare, det blir ju nytt år varje år.

    SvaraRadera