tisdag 15 februari 2011

Fritt Följ!

Igår  var vi på första delen av Dittes Fritt Följ-kurs! Det var mycket lärorikt, vi var sex ekipage och Ditte jobbade med oss ett ekipage i taget medan vi andra fick titta på och sedan ge feedback. Vad var bra och vad kan göras bättre? Jag märker att precis som inom hästsporten så lär man sig oerhört mycket bara genom att iaktta andra ekipage - oavsett vilken nivå de befinner sig på; DÄR borde hon klickat, där visade hunden lugnande signal osv.

Detta är ju också dilemmat när man själv tränar - man saknar ju möjligheten att betrakta sig själv utifrån. Hoppas att jag kan bli filmad lite framöver när jag arbetar med Baileys, visserligen är det hemskt att se sig själv på film (jag låter ju dessutom som en man när jag pratar...) men guuud vad nyttigt det är!
Skall ta upp detta med "min" tränare Ninni, kanske vore det nåt för nästa öppen träning?

Någonting som jag tänkte på under kvällen var hur påverkade hundarna blir av förarens sinnesstämning. Busar man och skojar med dom och t.ex. låter dom jaga belöningen efter utfört moment så blir det en helt annan intensitet och förväntan i hunden. Sedan är det naturligtvis svårt att inte vara stel och torr när man blir "uttittad" och ensam skall utföra övningen. Man kanske inte vågar ta ut svängarna riktigt. Detta sänker dock i de flesta fall hunden.
Jag skall verkligen försöka tänka på att ignorera alla runtomkring och allt utomstående när jag tränar med Baileys, "det är bara jag och han i hela världen". Något jag är oerhört tacksam över är att Baileys redan är i det läget när vi tränar. När vi arbetar skulle han ALDRIG börja nosa, gå iväg, kolla på någon annan hund eller någonting annat heller för den delen. Han är bara fokuserad på mig och blir inte störd av människor som går nära, att vi går trångt längsmed väggar eller rakt emot en vägg. (Däremot nosar han ju gärna runt när han har frisignal.)

Alla deltagarna på kursen befann sig på olika nivåer, allt från nybörjare till klass 3-ekipage. Alla hjälpte varann och gav feedback och det var en jättetrevlig stämning och superfina härliga hundar i arbete!
Detta skall jag och Baileys tänka på:

1. Jag skall gå lugnare steg ( men inte långsammare) i svängar, ej "steppa" som jag gör nu (vet inte varför jag gör så, kanske för att jag är energisk och hysterisk till min natur?) för då blir det svårt för honom att följa mig utan att det blir ryckigt.
2. Belöna stadga i utgångsställning, han skall ej flytta sig när han får belöning utan sitta kvar i samma position. Idag blir han gärna ivrig och vill hoppa eller sträcka sig efter godbiten.
3. Var uppmärksam så att han sätter ner rumpan i backen, i halterna är han ivrig och vill gärna lätta rumpan från marken när belöningen kommer.
4. Jag skall belöna BAKOM ryggen! Han vill gärna vara lite före i fotgåendet, om jag håller godiset i höger hand och sedan byter hand bakom ryggen och belönar med vänster hand kommer han inte vilja sträva framåt på samma sätt. Jag får INTE, som jag hmm..hela tiden gjort tidigare, belöna ur vänster hand.

Dittes erfarenhet är att fria följet blir bäst om man kan belöna med godis från vänster armhåla. Det känns ju logiskt med tanke på armhålans strategiskt lämpliga position i förhållande till hundens, men det verkar lite krångligt? Jag saknar ju både finmotorik och koordination, klämma fast godisen under armhålan och sedan släppa den när hunden får klick. Tänkbara scenarion: godiset har kladdat fast i tröjan och lossnar ej/godisen flyger all världens väg så att hunden får springa runt och leta...en nackdel till är ju att man hela tiden måste gå tillbaka och hämta en ny godbit, man kan ju inte ha flera godisar under armhålan på samma gång...gud vad negativ jag låter, men jag tror faktiskt att jag skall pröva detta när vi kommit lite längre i fria följet. Som det är nu vill jag fortfarande belöna ganska tätt. Vilket leder oss till punkt 5... ;-)

5. Börja göra samma moment två eller flera gånger i rad innan belöningen kommer. Jag behöver inte belöna för varje lyckad repetition om hunden kan momentet. T.ex. vänstersvängar som man övar på kvadraten, gör en sväng belöna med "Braa" och fortsätt och gör en ny vänstersväng - sedan klick och godis. Det här skall jag verkligen tänka på, jag har lätt att fastna i samma belöningsfrekvens!

Någonting som vissa fick i uppgift att öva på var skänkelvikningar. Detta tänkte jag också prova, det verkar vara en bra övning för att få hunden att arbeta med bakdelen. Bra för hundar som gärna luftar i det fria följet eller tappar bakdelen i svängar.

Jag avslutar med att lista vad vi gjorde bra :-)

1. Han är engagerad och fokuserad hela tiden. Glädjen och superattityden skall jag vara rädd om! Detta är hans största styrka.
2. Han har fin bakdelskontroll!
3. Han är "svårstörd", bryr sig ej om andra hundar eller andra inslag i omgivningen. Guld värt.


När det begav sig...valpkurs 2009. Ögonkontakten fanns redan då :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar