torsdag 4 augusti 2011

Lydnadshelgen del 2!


På söndagen var det betydligt bättre väder, bra med syre i luften och precis perfekta hundträningsförhållanden. Baileys som en annan hund, jättepigg och arbetsvillig med superfokus och härlig attityd. Sitt vanliga jag helt enkelt! Skönt.
 
 



Första passet fokuserade jag på att få hjälp med snygga lägganden från utgångsställning. Baileys vill gärna lägga sig som en skev liten ostkrok och vänster armbåge är väldigt lätt.
Jag fick börja med att göra lägganden från sitt, med honom framför mig.



Efter några gånger satte jag honom, gick sedan in till utgångsposition och gav ligg-kommando därifrån med skick till skål framför honom som belöning. Skålbelöning älskar Baileys. Faktum är att själva skålen i sig är skitkul att bära runt på när man vänder bort blicken för en sekund...


Baileys fokuserar och jobbar aktivt när jag sagt "Vänta" för att höra Dittes omdöme.



Ser ni om jag snor den här skålen?


Skålbelöning är skitkul!!!!




Jag tyckte skålbelöningen funkade jättebra, innan har jag tränat genom att kasta en godis framför honom men det har inte gett önskad effekt. Vänster armbåge ÄR osäker vid kommendering från utgångsställning, han vrider upp ansiktet och tittar på mig och då åker armbågen automatiskt upp...


Belöning nere vid marken, så att hunden tänker nedåt med huvud och armbågar...



Jag var jättenöjd med första passet och fick många bra bitar att träna vidare med. Tack vare det perfekta träningsvädret körde vi alla en del egna småpass vid sidan av plan under dagen. Jag tränade på linförighet och första övningen från lördagen, att spontant söka upp min sida - vilket gick mycket bättre denna dag! Sedan tränar jag sällan fotgåendet med koppel, så det är alltid nyttigt.



Andra och sista passet för dagen kände jag att jag ville avsluta den här härliga helgen med någon riktigt rolig övning för Baileys. Gärna med lite fart i. Valet föll på en första bekantskap med klass 2-momentet Rutan!
Jag fick börja med att skicka Baileys till en liten target som låg i mitten av rutan - han fattade direkt och stormade rakt in och trampade på den.




Jag skickade honom från olika vinklar, och från olika avstånd - det var inga problem. Han gjorde rätt varenda gång, även på de försök när targeten var borta. Jag belönade i själva rutan med leksaker och genom att kasta godis. Rutan skall vara en rolig plats att springa till!


Härlig fart in till rutan, samtidigt som han svänger om för att ta kontakt med mig.




Ja, det kändes som att Rutan var Baileys grej helt enkelt! :-) Han var jätteglad efteråt och inte alls trött, trots många repetitioner. Det skall bli kul att tävla i tvåan för den klassen innehåller så många roliga moment. Ettan känns ganska tråkig faktiskt, med få höjande moment.


Det var ett perfekt sätt att avsluta en lång, lärorik och supertrevlig lydnadshelg! Ditte kommer ha en ny helgkurs i oktober, med samma upplägg. Rekommenderas varmt - gå gärna in på hennes hemsida.
Ett bildbombsinlägg med bilder på Baileys och de övriga ekipagen från helgen är i antågande, håll utkik!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar