måndag 2 april 2012

Fritt Följ-kursen del 2!

I torsdags var jag och Baileys på andra och sista halvan av Dittes nyttiga temakurs i Fritt Följ. Jag gick samma kurs förra hösten/vintern nångång, om jag inte minns fel hade jag då problem med sneda sättanden i utgångsställning? Oj oj oj vad tiden förändras, Baileys gör i princip aldrig sneda sättanden idag :-P Men istället har vi andra områden som har stor "förbättringspotential"..
Istället för att säga att någonting är skitdåligt, känns det mycket bättre att använda förbättringspotential - för det är ju faktiskt det det handlar om!


Jag känner att jag fått många användbara verktyg för att finslipa och få en bra känsla i detta moment. Jag märker själv att det är svårt att hitta den sanna glädjen i moment som matte tycker är svåra och komplicerade. I dagsläget är fria följet ett sådant moment.






För att summera andra kurstillfället i punktform:


- Startteknik - 
Starta ALDRIG rakt fram. Detta är jättesvårt mentalt för mig, för jag har rakt fram som en ryggmärgsreflex ;-) Det kräver en del tankearbete av mig som förare innan ett fritt följ att tänka på detta. Det låter kanske löjligt, men så är det...
Ditte tyckte att jag skulle göra stegförflyttning åt höger i starterna, och variera detta med att backa och "skänkelvika baklänges" snett åt höger.
Sedan första kurstillfället har jag jobbat en del med starter i skänkelvikning, men vid andra kurstillfället kunde Ditte konstatera att han flyter ut vid denna typ av start. Så den varianten lägger vi på hyllan ett tag.


Ditte startar själv ofta fria följet med en vändning åt vänster, för att "väcka" bakdelen. Startar man med vändning åt höger glider hunden lätt ut med rumpan.


- Vänstersvängar -
Jobba inte med skänkelvikning utan istället stegförflyttning efter en vänstersväng, för att få in rätt tanke hos Baileys. Ibland blir det vänstersväng utan stegförflyttning, ibland förflyttning 1-2-3 steg. Variera!


- Fooooot? -
Säg Fot, glatt, när han är i rätt position och belöna. Fot skall vara ett förstärkande och uppmuntrande ord. Upprepa vid vändningar, tempoförändringar osv. Detta måste jag verkligen jobba med, då jag tycker det är svårt att få till. Många säger ju Fot som ett uppmanande kommando, när hunden inte är riktigt med. Men det är inte denna association jag vill ha till Fot.


- Leksaksbelöning -
När det kommer till leksaksbelöning skall den vara överraskande, om man inte jobbar med extern leksaksbelöning. Visa inte leksaken för vovven innan och kom ihåg att den måste vara i rätt sinnesstämning för att få lekbelöning.




Summa summarum så känns det krångligt att få alla bitar på plats, och det är mycket att tänka på. Helhet, attityd, glädje, energi, teknik, flyt, uthållighet...
Jag har anmält mig till en endagskurs i tävlingsfotgående för Eva Bodfäldt i oktober, förhoppningsvis har vi kommit en bit på vägen då och kan få mer input på hur det tävlingsmässiga fria följet skall se ut och kännas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar