måndag 2 april 2012

Trick or treat?

I fredags var det dags för kurs i individuell tävlingslydnad för Ditte. Det blir väldigt mycket kurs de helger Ditte kommer ner - torsdag, fredag och söndag :-) Men nu är det bara en gång kvar på fredags- och söndagskursen, sen är vårens kurstillfällen till ända. Shit, vad fort det har gått!


Denna fredag ville jag att vi skulle titta på spontant uppsökande av fotposition, då Ditte haft anmärkningar på detta under föregående kväll (Fritt Följ). Jag håller med. Jag vet inte riktigt varför, men Baileys är dålig på att bibehålla position efter t.ex. belöning av utgångsställning. Rent teoretiskt får han ju göra vad han vill efter klick och godis - och det gör han också. Han skall alltid ta en liten lov runt och sedan bjuda på ny utgångsställning. Jag märker liknande tendenser när jag belönar mitt i fria följet. Då tappar han fot-fokus några sekunder, innan han är med igen. Jag vet inte riktigt vad detta beror på?
Jag hade önskat att det såg ut såhär: Baileys bibehåller fotposition även efter belöning, han skall vilja jobba mer direkt och tänka "Fritt Följ" med en gång igen. Undrar hur jag kommer dit? Ja, det har jag funderat på under helgen som varit. Idag skall jag göra ett testpass nere på agilityplan och se om jag blir klokare av det.


Att han i viss mån går ur position, det handlar inte om att han är intresserad av något annat. Han nosar inte eller drar iväg någonstans, utan kommer självmant upp igen efter ett par sekunder. Kan det vara för att belöningsförväntan är låg precis efter en belöning?


I lördags var det riktigt vinterväder med snålblåst och snöflingor. Efter en svinkall promenad snusade vovvarna i soffan resten av eftermiddagen. Mattes nya pläd är populär :-)


I fredags fick Ditte titta på när jag kastade en gotta åt ena hållet och sedan vände upp åt andra hållet och gick ifrån godisätande vovve. Han söker upp direkt till vänstersida - men han tänker inte fritt följ. Han flyter ut och är inte i position. Jag fick rådet att vända mig ifrån honom och låta honom kämpa för att nå vänstersidan i rätt position - detta funkade bra. Jag skall fortsätta jobba på samma sätt - och paralellt kampanja in mitt Fot-ord, så att jag så småningom kan använda det.


Vi jobbade även en del med störning - och kanonbelöning med jättegott godis eller superhäftig leksak om han valde mig. Ditte störde med godis, skål och röst. Denna typ av träning är Baileys generellt sett duktig på och jag tycker det är jätteroligt att träna så här. Men Ditte lyckades locka honom till sig några gånger och "fånga" in honom i halsbandet. Det var inte populärt när han insåg sitt misstag och matte försvann. Den här typ av störning kan jag tänka mig att lägga in i det fria följet, när tekniken blivit stadigare, för att tydliggöra ännu mer för vovve vad som lönar sig.






På platsliggningen arbetade jag vidare med det nygamla projektet hakan i backen, som legat på is i mer än ett år. Det har dock gått väldigt fort att plocka fram beteendet igen. Just nu arbetar jag med omvänt lockande och testar att droppa gotta runt om honom. Jag kommer även börja störa med leksak, samt förflytta mig runt. Mitt mål med hakan i backen-träningen är att hela tiden få honom att känna sig trygg och duktig och inte pressa fram eller forcera på något sätt, så att han blir osäker.


När de andra körde, passade jag på att träna lite fjärr. En glädjande nyhet är att treans skiften, som jag för ett par månader sedan beslutade att lägga på is, har kommit på plats av sig själva!:-D  Helt plötsligt är det inga problem med vare sig stadga eller frysta baktassar. Märkligt. Tänk vad lite vila kan göra...
I tvåans fjärr måste jag emellertid passa mig för hoppsitt från ligg. På hala underlag och längre avstånd vill han gärna hoppa fram med rumpan i detta skifte.






Som sista moment för kvällen valde jag rutanHär fick jag massvis med aha-upplevelser och nyttiga tips! Som det här tillexempel: Gå och ställ honom i rutan och belöna stadgan i ståendet på olika avstånd. Varför har jag inte tänkt på detta förut, att baklängeskedja momentet? ;-)
Ditte tyckte också att jag separat skulle öva in att springa till target och stå stilla. Detta för att han ej skall söka sig upp mot mig direkt efter att han markerat targeten. Det är även viktigt att belöna i själva rutan, både när det gäller godis och leksak.


När det gäller transporten till själva momentet, som jag haft problem med att hitta rätt sinnesstämning för, så betonade Ditte att jag skall belöna blick mot rutan. Jag skall hålla i halsbandet, så att han ej kan fuska och sticka iväg. Träna sitt vid sidan och blick framåt, belöna  att han sitter kvar, och sedan skicka.
"Ser du rutan?"-viskandet skall jag inte använda i svängen, endast när vi är placerade rakt mot rutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar