söndag 8 januari 2012

MyDog 1!




Första MyDog-dagen för oss var igår, lördag, då vi skulle prova lyckan för Patrik Cederlöf! Det var 80 st staffar anmälda (plus tiotalet valpar som fick flyttas till en annan domare). Patrik är en av få domare som jag bara hört gott om - han verkar vara väldigt omtyckt bland alla. Och jag kan inte annat än att hålla med - han är en riktigt kompetent domare!

Innan bedömningen hade jag inga förväntningar alls, eftersom jag visste att Baileys inte är Patriks typ av staff. Han var jättetrevlig och kände noggrant igenom varje hund och tog sig verkligen tid till bedömningen. Med sig hade han två domaraspiranter som han samtalade med - det var extra roligt att höra domaren säga högt vad han tyckte om min hund, då vet man ju lite mer hur de tänker när de bedömer.








"Här har vi en fantastisk fin hane för sin typ" kommenterade Patrik, och sådana komplimanger värmer även om man vet att man inte har chans till placering.
Baileys fick Excellent och kanonfin kritik:

Kraftig maskulin hanhund av utmärkt typ. Trevligt huvud och uttryck. Utmärkt hals och överlinje. Väl ansatt buren svans. Korrekta vinklar fram o bak, fina starka tassar. Rör sig utmärkt, härlig kondition!






Konkurrensbedömningen tog riktigt lång tid, vi fick stå med hundarna uppställda lång stund och sedan springa både individuellt och i grupp, domaren skickade ut några, sen fick vi ställa upp igen osv. Baileys var faktiskt kvar till allra sista "heatet" och hamnade precis utanför pallplats. Jag är superdupernöjd med bedömningen och kan verkligen rekommendera att ställa för Patrik om man vill ha en riktigt kompetent, noggrann och därtill trevlig domare.

Efter bedömningen gick vi en sväng på mässan och handlade bl.a. torkad fisk i enkilos-förpackning. Stinkande gott! Baileys fick även en ny träningsleksak från Tina på Kungliga Hundar - en kamptross i fårskinn med en tennisboll i ena änden och ett elastiskt handtag i andra änden, för Baileys del tror jag det här är den ultimata belöningen - han skall få testa den i veckan och återkomma med omdöme :-)











1 kommentar:

  1. Kan inte annat än hålla med, Patrik är suverän! Grattis till den finfina kritiken :)

    SvaraRadera