fredag 6 januari 2012

På mitt nattduksbord...

...ligger just nu två av mina julklappar: Fysträning för hund samt Hundens språk och tankar!








Hundens språk och tankar är skriven av etologen Per Jensen som även håller uppskattade föreläsningar. Jag har hittills bara bläddrat igenom boken - och den verkar otroligt intressant. Det skall bli roligt att läsa om nya forskningsrön i detta spännande ämne. Så här beskrivs boken:


"De senaste åren har forskningen formligen exploderat när det gäller hundens ursprung, språk, tankar och beteende. I denna bok berättar Per Jensen om de viktigaste resultaten och hur både hunden och vi själva formats av tusentals års nära samliv. Hundars språk har utvecklats för att kommunicera med oss och vi har i vår tur utvecklat en närmast instinktiv förmåga att förstå det. Deras sociala liv har anpassats till att leva med människor, till viss del på bekostnad av att fungera med andra hundar. Det här ger ett helt nytt perspektiv på hur man på bästa sätt ska leva med sin hund och förebygga stress. Begrepp som dominans och ledarskap har till stor del blivit meningslösa som modeller för relationen mellan ägare och hund."



Per Jensen, etologiprofessor



Fysträning för Hund har jag lånat på biblioteket tidigare men tyckte den var så bra att jag önskade mig ett eget exemplar i julklapp. Jag har sedan tidigare boken Hundmassage och stretching av samma författare. För mig som "träningsmänniska" och fd ryttare är det självklart att ha ett liknande tankesätt kring fysträning av hund. Denna boken är jättebra, och förklarar blandannat på ett enkelt sätt varför alla former av weighpulling  innebär ett oerhört slitage på hunden, inte minst bull-and-terrier-raserna som är byggda i framvikt med låg tyngdpunkt. Mycket läsvärd!

 
"Boken vänder sig till både nybörjare och erfarna hundägare som vill veta mer om fysisk träning av hundar. I boken finner ni många olika tips på träningar som kan ske i hemmet och förklaringar på vad träningen kommer att innebära för er hund. I boken beskriver författarna om sina erfarenheter om när fysisk träning kan påbörjas hos hundar. Många hundar används idag inom olika arbetsområden där man önskar optimal prestation från hunden i olika tävlings moment och genom denna bok finner ni information om uppträning, träningskalender, fysiologi, näringslära m.m."



Författarna Stefan Rosén, Anna Holmgren och Marie Söderström-Lundberg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar