onsdag 4 januari 2012

Planer för våren!



Bejluttepluttepojkenhojkensnutteputtelillen (eller Sonny som pappa kallar honom)


* Tävlingslydnadskurs individuell för Ditte fredagar med start i februari
* Fritt följ intensivkurs om 2 gånger i februari
* Clinic för Maria Hagström i februari
* Ridhusträning med agilitygruppen på söndagar
* Lydnadsweekend för finska landslagsföraren Jessica Svanljung i april

 
Detta är det vi har inplanerat hittills. Jag är jätteglad att det ändå blir några spännande träningstillfällen nu i vårvinter, jag som trodde att vi inte skulle få ihop nått alls! Jag håller även på att kolla runt efter lämpliga brukshundsklubbar som kommer ha apellkurs i vår/sommar. Har ni tips får ni hemskt gärna hojta till! Jag hoppas börja kunna träna spår ordentligt nu eftersom jag anar att det är i denna miljö som hans fina nosarbete och uthållighet kommer allra bäst till sin rätt, och det vore synd att inte få låta honom arbeta med det han älskar och visa framfötterna.





 
Humledumleflickan (eller Jessica som pappa kallar henne)
 
Humla har hittills bara fått "hänga med" mig och Baileys överallt - men denna typ av miljöträning är ju också väldigt viktig för den unga hunden. Humla har tidigt fått vänja sig vid tävlingslydnadsmiljön på olika platser, lära sig att ligga och vänta och bara passiv för att sedan få gå in på plan i någon paus och kampa med trasa och boll och göra några enklare övningar. Här har jag klickat för precis allt som hon bjuder på - det viktigaste är att hon vill jobba, trots omgivande miljö och störningar. Hon har även testat A-hinder, gunga, balans och sprungit i tunnlar på agilityplan. Humla var anmäld till en vardagslydnadskurs efter valpkursen, men denna blev inte av, så i höst har vi inte fått så mycket tid till individuell träning för instruktör.
 
Länge såg det ut som att Humla inte kommer få gå någon kurs nu i vår, då hon är för grön ännu. Jag tänkte istället fortsätta att träna henne själv och låta henne haka på när jag tränar med Baileys.Nu har jag dock hittat en intro till tävlingslydnad som skall gå på söndagar för Ditte, som jag blev grymt sugen på. Att gå kurs på helgen är ju det enda möjliga för mig i vår.  Jag måste fundera lite först, då det dels är dyrt att gå kurs och man måste också ha tiden att  hinna träna emellan så att man kan få ut bästa möjliga av kursen. Samtidigt vore det jätteroligt att komma iväg och bara ha 100% fokus på Humla, och att bara vi åker och gör något kul ihop utan att hon skall gå som "andra häst".
 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar