fredag 17 februari 2012

Clinic för Eva Bodfäldt!




Lördagen den 4/2 var det dags för clinic för Eva Bodfäldt på Kungliga Hundar i Göteborg!

Det blev en extremt givande clinic, iallafall för min del. Jag fick många aha-upplevelser och kände att Eva angrep frågeställningarna från en  annan synvinkel än tidigare instruktörer jag tränat för. Detta är fördelen med att träna för många olika personer - man lär sig plocka de bästa russinen ur kakan och lär sig snappa upp det som passar mig och min hund.






Generellt sett kan man säga att Eva har en Kontaktkontrakts-approach till tävlingslydnadsmomenten. Jag tycker ju Kontaktkontraktet är en fantastiskt bra bok, det var den första bok jag läste när vi skulle skaffa hund och jag tror den gav mig någorlunda "vettigt tänk" från början. Jag har ett kontaktkontrakt med mina hundar i vardagen och på promenader, men har inte alls samma tänk i tävlingslydnaden, kunde jag konstatera när jag reflekterade över det Eva förmedlade den lördagen. En mycket nyttig insikt.




Baileys spanar på kråkor...




Deltagarna på clinicen var alla på olika nivå tävlingslydnadsmässigt, jag upplevde att Eva gav var och en väldigt bra övningar att göra. Jag hade bestämt mig för att få input på fria följet. När Eva sett oss ihop var hon väldigt rakt på sak:

Han har jättefin kontakt och följsamhet, ni har ett skitsnyggt frittfölj men du är en curlingmamma som måste lyfta blicken och inte belöna sönder momentet!



Fåglar är alltid lite spännande...kanske kan man fånga en trots allt?




Evas grundtanke är att hunden måste få ta betydligt mer ansvar i momentet. Låt hunden kämpa för att nå din vänstersida,  denna skall inte bara erbjudas, utan gör det lite svårare och åtråvärt att få komma in till sidan och därmed få chans till belöning.
Eva använder inget kommando för fritt följ, jag säger inte heller Fot när vi tränar eftersom ordet i sig inte är värdeladdat för Baileys. Feedbacken jag fick under dagen kan sammanfattas i följande punkter:

- Således inga kommandon!

- Lyft blicken, träng inte undan hunden med blicken! Eva gav här exemplet med stegförflyttningar som många ekipage har problem med; inte sällan tittar förarna ner på hunden under just denna del av det fria följet med en kvalitetsförsämring som följd.





Baileys Jagvetattjagblirfotadochjagavskyrdet-min...



- Träna med speglar! Ja här är ju mitt dilemma...vi har inga speglar jag kan träna framför i det här huset. Punkt. Att föreslå för Mikael, när vardagsrummet för tillfället saknar väggar, golv och tak och hundarna glatt sprider masonit, spik och isolering runt hela nedervåningen, att vi skall montera en spegelvägg är förenat med skilsmässa. Jag skall försöka hyra Kungliga Hundars lokal framöver, där har de en bra spegelvägg att träna framför.

- Jag måste torrgå, gärna med koner, för att själv bli säkrare i momentet.

- "Skicka kärlek"; dvs belöna med blick ibland för att bekräfta honom.




Kolla in Humlas ryggfiléer! Visst vill man sätta tänderna i dom? :-P



- Variera svängar, vändningar och tempoväxlingar så att hunden tror att han styr dig som en radiostyrd bil. Hunden skall tigga efter svängar, halter och vändningar; "Sväng vänster nu då, så att jag kan få min belöning..."

- Låt hunden söka upp dig spontant. Detta har vi tränat en hel del sista tiden, jag kastar gotta åt ena hållet, vänder och går åt andra hållet och Baileys söker upp mig i ett kortare fritt följ innan jag belönar på nytt. Så här gör jag även med Humla, men hon får belöning direkt när hon dyker upp på min vänster sida.





- Lär hunden följa din huvudvridning. Tänk ridning: Vrid huvudet - rakrikta - vrid huvudet - rakrikta osv.

- Gå till kommendering även om du inte följer den.

- Du kan även använda fria följet som ett kitt mellan två av hundens favoritmoment (t.ex. mellan rutan och hoppet) för att ytterligare värdeladda och höja förväntan på fria följet.







När det gäller själva träningsupplägget hade Eva följande upplägg åt mig och Baileys:

- Sätt hunden och låt den sitta kvar (stadgan måste vi träna på, för det är han dålig på hälsar Eva ;-)). 
- Gå runt själv i tävlingsposition men hunden får inte vara med, utan skall  sitta och ladda. 
- När hunden är i rätt attityd kallar du på den och låter honom få komma in till din vänstersida i ett fritt följ. 
- Lägg in störning i form av medhjälpare som klappar i händer, säger Braaaa, Hej etc. När hunden klarar detta utan att släppa blicken och låta sig distraheras, skickar du den till externbelöning/belönar med gotta hos dig/belönar med superrolig lek.


Eva menar att alla tävlingsmässiga störningar skall betyda fritt följ. Hunden skall tänka: Aha, en tävlingsledare som står och pladdrar. Om jag söker utgångsställning i detta läge och bjuder på fritt följ utan blicksläpp finns det chans till belöning!






Summa summarum var det en fantastisk dag - och Baileys skötte sig perfekt. Inga problem att gå fritt följ trots radikal ändring av upplägg. Han köpte det nya konceptet direkt! Så jäkla underbar att ha att göra med. Alltid på G. Alltid 110%. Låter sig aldrig bli störd av omgivningen, trots nya hundar och nytt folk. Han gör träningen så lätt och rolig för oss båda.


Lovisa deltog också med sin staff och Baileys och Inja stal showen vid ett flertal tillfällen genom att sitta och kakaduatuta i kör. Detta tycker jag är bland det bästa med den här rasen, staffarna är så himla clowniga och ser ALLTID till att strålkastarna riktas mot dem.  Och får alltid sin publik att skratta. Jag förstår faktiskt inte varför man vill ha en annan, tråkig ras när man kan ha en personal entertainer som snor all uppmärksamhet vart man än kommer :-D





Förhoppningsvis blir det tillfälle till privatträning för Eva lite längre fram i vår. Antingen om man drar ihop ett gäng upp till Stockholm, eller om man bokar ner Eva hit. Hör av dig till Tina eller Lovisa på Kungliga Hundar om du är intresserad av detta! :-)


(Bilderna i inlägget kommer från en sprallig lunchpromenad i Helsingborg förra veckan.)




Attaaaaack!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar