fredag 17 februari 2012

Helsingborgsshopping!



Vid Väla Centrum i Helsingborg, granne med Ikea, ligger en jättestor djuraffär - Grizzly Zoo, som också har webshop. Utbudet är enormt och priserna är bra, när det är mattevecka brukar vi åka dit och köpa roliga ben och godsaker som skall njutas här nere. Jag brukar göra godisgömmor i lägenheten efter lunchpromenaden, och ge hundarna varsitt ben, innan jag går. Jag vill att det skall vara en positiv känsla när jag lämnar dem plus att de skall ha en sysselsättning under eftermiddagen. Såna godisgömmor gör vi även här hemma, om vi skall vara borta t.ex. en hel kväll,  Baileys tycker att det är jättespännande och nästan puttar ut oss genom dörren. "Åk nu nån gång så att jag kan få börja söka!"

Eftersom lägenheten är ny miljö för dem och de inte är vana att bo i lägenhetshus med främmande ljud och dofter, vill jag att de skall känna sig trygga och avslappnade även när jag inte är där, så därför har jag skämt bort dem lite under matteveckorna. Humla har heller inte med sig någon bur, så hon är lös tillsammans med Baileys, vilket är nytt för henne då vi hittills haft henne i buren om vi skall vara borta lite längre. Att ge det forna massförstörelsevapnet detta förtroende har fungerat jättebra, hon har bara tuggat lite på dörrmattan, men det är också allt.





På Grizzly hittade jag dessa snygga rejäla rundsydda koppel från Hurtta, som matchar deras halsband!  Jag har faktiskt inte sett just denna modell tidigare i Hurttas sortiment, bara deras rundsydda reflexkoppel från Lifeguardserien. Visst är de fina? :-D




Jag passade även på att införskaffa lite nya roliga träningsleksaker, inför vårens kurser och träningar! En Skinneez i form av en fluffig räv utan fyllning och med pip i tassarna. Jag har inte  testat denna leksak tidigare, men har förstått att de är populära hos andra ekipage. Det återstår dock att se hur staffetålig räven är...fortsättning följer!





Den här ekologiska bollen med två plyschsvansar tipsade jag om i Julklappslistan och nu skall vi äntligen testa den live! Svansarna har pip i båda ändarna och bollen är ganska hård. Jag tror att Baileys kommer älska denna som belöning - det bästa som finns är att få jaga en kastbelöning och sedan komma in och kampa med den, alternativt springa runt och glatt slå sig själv i huvudet...

Jag köpte även en stor tennisboll med snöre, som jag dock inte fick med mig från förra fredagens ridhusträning med Elin. Jag är ju expert på att tappa bort saker, så jag antar att jag får skylla mig själv...suck.


2 kommentarer:

  1. Jag kan meddela att Skinneez dör direkt. :( Vi har haft en liknande med plysch och tennisboll. Den höll i ett träningspass.

    MEN! Oj vad roliga leksakerna var!

    Må de vila i frid. :D

    SvaraRadera
  2. Attans...skinneez dör direkt alltså? Då kanske Humla får äran att invigningsträna med räven innan stålkäften Baileys avlivar honom :-)

    SvaraRadera