onsdag 8 februari 2012

Oljemysteriet

Baileys har fått laxolja sen han var en liten parvel, Humla direkt när hon kom till oss. En liten skvätt på varje måltid, luktar vidrigt men hundarna älskar det och blir fantastiskt blanka och täta i pälsen. Jag märker heller aldrig av att de fäller och vi behöver aldrig använda tassalva då trampdynorna är mjuka och återfuktade oavsett årstid.
Jag brukar använda Salmopets laxolja, men ibland Standardts också. Jag märker ingen direkt skillnad mellan fabrikaten. För ett par veckor sedan, i samband med min flytt, tog oljan slut och Mikael hann inte åka till djuraffären den veckan. Sen handlade jag en flaska i Helsingborg - och fick inte med mig den hem.



Humla efter två veckors laxoljebrist...



Ingen big deal kan man tänka, men ni skall se hur hundarna såg ut efter två veckor utan laxolja...oh my god, jag trodde aldrig att det skulle bli en sådan dramatisk effekt! Båda två började fälla hysteriskt, när man tog av dem täckena efter promenad skulle de rulla på rygg och klia sig på mattan. Baileys blev fet mellan skulderbladen och Humla mjällade jättemycket över hela ryggen. De såg hemska ut!!! Nu har de fått laxolja i nästan en vecka och efter bara ett par dagar märktes en märkbar skillnad i pälsens mjukhet när man klappade dem. De slutade fälla bums och nu börjar även lystern och glansen i pälsen återkomma. Är det någon annan som varit med om liknande?

Båda två får Vom och Hundemat no 25 med lax, och de borde inte ha någon brist på essentiella fettsyror. De får även rå äggula ett par gånger i veckan. Vi hade inte ändrat någonting i kosten (nytt träningsgodis etc) förutom att de slutade att få olja, när jättefällningen sedan kom. Den enda förklaringen jag kan komma på är att kroppen vänjer sig vid att få laxolja efter ett tag och liksom ställer in sig på detta. När man då slutar så blir det någon slags obalans. Nu kommer jag alltid ge olja, då den enbart har fördelar och är ett välbeprövat naturligt tillskott, men jag blev väldigt förvånad över att utsättandet fick en sådan påtaglig effekt?



4 kommentarer:

  1. Har provat lax olja ett tag innan men det rann ut i sanden. Ska kanske börja med det igen då, då min ena hund fäller och den andra är lite torr om trampdynorna. En fråga; hur mycket tar du på maten? Och hur länge varar en flaska ungefär? Tack! :) super fina hundar du har också!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper enlitersflaskor som räcker i en dryg månad ungefär - jag ringlar litegrann över maten till varje måltid (morgon och kväll), svårt att säga exakt dosering :-) En matsked kanske? Inget tillskott i världen hjälper dock optimalt om man inte har ett bra foder i grunden. Vomoghundemat har, näringsmässigt och innehållsmässigt, de överlägset bästa värdena som finns på marknaden idag - med undantag för lite lågt A-vitamininnehåll (men VoH spöar ändå Fodax, Priima, Nordic och Bravo). Vill man ge torrfoder har Standardt de renaste och näringsvärdesmässigt de bästa torrfodrena.

      Radera
    2. Ska prova det ! Tack :) vi kör med bravo färskfoder och bravo lamm och ris torrfoder (har en som är väldigt känslig så vågar inte byta mat nu när detta fungerar) är det "biffar i VoH? Finns det för känsliga hundar och vart får man tag på detta? Bravo beställer vi så levereras det en gång i månaden. :) din blogg är väldigt bra och inspererande och läsa. Och ibland sitter jag och skrattar för mig själv när man läser om dina tokiga hundar. ;)

      Radera
    3. VoH säljs i 500grams korvar samt 5kiloskorvar. Jag vet att de har en kycklingvariant samt även en variant med ris, finns mer info på hemsidan www.vomoghundemat.no tror jag att det är, finns även en svensk variant av sidan. Allergihundar brukar fungera optimalt på VoH då det är ett rent foder med få ingredienser - men naturligtvis är detta individuellt. Om hunden är tät och blank i pälsen och mår bra på fodret finns det ju ingen anledning att byta :-) Ps Kul att du gillar bloggen, jag blir jätteglad när någon kommenterar :-D

      Radera