måndag 6 februari 2012

Humlepremiär!

Igår var det premiär för lilla Humlas första kurs för Ditte Andersson, i svenska lydnadslandslaget!
Humla kändes väl förberedd för kursen men jag var noga med att köra korta pass åt gången eftersom hon inte är så uthållig (vilket ju är naturligt vid hennes ringa ålder)
Jag är jättenöjd med henne, hon är oimponerad av träningsmiljön och främmande lokaler med okända hundar. Har man en hund som är miljöstabil har man mycket vunnet! :-) Vi arbetade utan koppel hela tiden och det var inga problem - även på promenaderna kopplar jag henne sällan numera, jag kan lita på henne alltmer. Hon var snabb att söka mig och välja mig framför de andra hundarna/andra störningar, och är väldigt glad när hon får beröm och bekräftelse.






Däremot kan jag känna att flera av övningarna vi tränade denna första gång, i vårt fall känns lite onödiga. Eftersom jag tränat för Ditte tidigare har jag nog med mig lite mer i bagaget och tränar redan efter många av hennes principer, även om Humla är väldigt grön ännu.
Sedan är det ju också så, att väljer man att gå en kurs tillsammans med andra, så är det en uppsjö av olika hundar - raser, personligheter och egenskaper. Man kan omöjligt skräddarsy en kurs så att allt passar alla, utan man får nog plocka åt sig av russinen ur kakan.

På så sätt passar fredagskursens upplägg mig mycket bättre - där jag själv väljer ut vad jag vill ha feedback och input på, istället för att göra gemensamma övningar. Att gå en sådan kurs med Humla känns dock lite onödigt på den här nivån - störningen av hundar och förare på nära håll och nya miljöer är viktigt att få in i den unga hundens träning redan från början.







Tills nästa kurstillfälle om ett par veckor kommer vi öva mer på backaövningarna där Humla får bjuda på stå, sitt och ligg. Hon har snygga ställanden och riktiga pang-i-backen-lägganden och jag har börjat sätta ord på dem i samma stund som hon bjuder - men isolerade har hon dålig ordförståelse ännu.
Vi skall även öva på att kasta gotta åt ett håll, vända och gå åt andra hållet och dra ner en leksak vid vänstersidan såfort hunden vänder upp mot en. Det är viktigt att hunden söker upp mig självmant och också kan söka sig in till sidan i högt tempo utan att sakta in.

Just nu snusar Dumlepumla jämte mig i soffan här nere i Helsingborg, redo för en ny mattevecka. Idag har det varit otroligt kallt, minus 17 på eftermiddagen, så vi håller tummarna för lite mildare väder framöver!



3 kommentarer:

  1. Hur har du lockat fram spontana ställanden? Jag håller på och lobba iväg en leksak för att få fram ställanden. knepigt moment jue!

    SvaraRadera
  2. Kul läsning! :)
    Och jag kan inte titta mig mätt på bilderna, hon måste ju vara den sötaste valpen ever?!

    SvaraRadera
  3. Karin: 1. Börja med att backa med hunden framför dig - belöna om hunden hakar på och träna till en början bara själva backandet så att hunden även följer dig om du svänger etc. 2. När hunden efter ett tag inte får belöning kommer den att börja prova olika beteenden, om den är väl grundtränad med klicker. För att få fram ställanden brukar jag gå sakta - i början får man kanske klicka för varje liten antydan till stopp från hundens sida.3. Klicka direkt och här kan man välja om man vill kasta godiset/bollen över huvudet på hunden eller låta den springa ut till en externbelöning på kommando (att tvärvända på t.ex. "Ut! eller "Vänd!" till en matskål får man ju träna in separat först isåfall) 4. Efter ett tag när hunden är säker i sina bjudningar på ställanden börjar jag säga "Stå" varje gång hunden stannar, ungefär här är Humla idag. 5. Så småningom skall hon tvärnita på mitt kommando,dvs utföra beteendet på signal och inte självständigt bjuda på det. Tänk på att träna kort och intensivt - vi vill ha snabba snygga ställanden och intensitet i övningen! :-)

    SvaraRadera