fredag 10 februari 2012

Hund 24/7!





Föregående helg var en intensiv hundhelg - som jag nu tänker blogga ikapp om! Tyvärr blir det lite väl mycket med hundkurs tre dagar i rad, då man inte hinner med att göra något här hemma. Förra helgen såg jag och Mikael knappt varandra, och det blev långa dagar. Men så blir det ibland när man är tidsoptimist och träningsnörd...Denna helg kommer gå i betydligt saktare mak med förhoppningsvis lite soliga skogsturer och mys framför brasan :-)








Förra fredagen var det alltså uppstart för den individuella tävlingskursen för Ditte igen! Härligt att kurserna nu drar igång, det betyder att vi går mot vår och ljusa roliga tider :-)
Jag blev positivt överraskad då vi har en mycket större lokal denna vår - Änglahundens hunddagis, vars lilla träningslokal vi lånat tidigare, har hyrt in sig i större lokaler i samma fastighet.







Kursen började som vanligt med presentation av deltagarna och lite fika - mysigt en fredagkväll! Jag var sanslöst trött efter min sista akutvecka på sjukhuset och avslutande dugga med fullt pådrag på ett hjärtstopp med allt vad det innebar, så jag satsade mest på att ta igenom kvällen utan att somna. Baileys var dock glad och laddad, tur att han bär upp oss båda när jag vacklar :-)
Vi började med att köra individuellt alla tillsammans, det var inga problem - Baileys sökte mig direkt och hade 100% fokus trots trång yta och främmande hundar till höger och vänster. Detta är nog en av denna fantastiska vovves största styrkor - han väljer mig i väldigt många lägen, utan att jag behöver jobba speciellt mycket för det.



Min söta syster hade bakat syltkakor (med egen hemmagjord sylt) och bullar till mig som jag skulle ha med mig ner till Helsingborg. Vi tjuvsmakade vid byggfikat på söndagen och de fick högsta betyg! Titta på de fina kartongerna. Its all about the package... :-D





Två individuella pass hann vi med per ekipage. Jag hade på förhand valt fjärrdirigeringen, då vi fastnat i detta: treans skifte Stå-Ligg, Ligg-Stå samt tvåans skifte ligg-sitt.

Vi börjar med treans skifte:

STÅ-LIGG och LIGG-STÅ

- Ditte tycker jag skall lägga en gotta mellan frambenen, som han inte får ta förrän han gjort ett skifte och jag sagt varsågod. Placeringen mellan frambenen kan hjälpa hunden att tänka rätt i position.


- Jag får ej ha godis i handen, godishanden kan vara bakom ryggen. Handen jag visar med måste vara fri från godis (Här är ju ett problem då han inte fattar vad han skall göra om jag inte lockar med godis från ligg-stå, om han istället bjuder på ligg-stå så får jag ett väldigt fult skifte med tassar som rör sig åt alla håll a la staffiestyle, alltså INTE låsta baktassar som jag kan locka fram med godishandrörelse. Jag tar gärna emot tips och tankar från er!)


- LÅNGSAMT! Jag måste göra skiftena och handrörelserna långsamt! Ditte är inte den första som säger detta ;-)  Jag vet att jag är rätt hysterisk och ivrig, vi är ganska samkörda i denna sinnestämning Baileys och jag...


- Glöm ej att belöna stadga emellan, dvs stå kvar och ligg kvar.
- Belöna ej tanke framåt eller steppande glada staffetassar...


- Öva mycket på omvänt lockande i ståposition med godis i öppen handflata. Detta tror jag verkligen att jag kommer ha nytta av, så det skall vi öva på! Han är ju tränad på omvänt lockande i andra sammanhang, men denna färdighet skall plockas upp ur portföljen och dammas av! :-)



Så fort det är fikapaus så är det knäsittande och gosedags! Denna söndag var det snickar-Anders som blev den utvalda :-)




TVÅANS FJÄRR

- Ditte tyckte att skiftena såg snygga ut på nära håll (jag står ju ej så långt ifrån ännu). Vi pratade en del om belöningsplacering (kast med leksak, externbelöning på Ut-kommando, kasta gotta, gå fram och belöna etc) och jag berättade att jag vill ha riktiga hopp-sitt från ligg. Detta hoppsitt blir, naturligt, sämre om jag står på längre avstånd, då jag främst lockat fram själva rörelsen med handkommandot för sitt och kastat godis eller boll ur denna.
Ditte tipsade om att lära in hoppsitt med nosdutt på hand. Baileys är ju klockren med nosdutt på vänster hand - hela hans skitsnygga inkallning bygger ju på denna vänsterhandsnosdutt. Men höger hand? Nope, då fattar vi ingenting! ;-) Lite snopen upptäckt, men så fort jag öppnade upp handflatan trodde Baileys att jag dirigerade honom(höger/vänster) och polletten satt väldigt långt uppe...så detta skall vi lära in från början med höger hand.

Ditte betonade också att det är viktigt att träna på stadgan. Backa, gå fram och belöna, backa lite längre, gå fram och belöna osv.




Lika goda som de såg ut - tack Nusse, du är bäst!



Summa summarum var det en trevlig första kursomgång trots slutkörd kandidat-matte. Det jag var mest nöjd med denna kväll var att Baileys var med mig direkt till 100%. Att vi inte sett varandra på en vecka spelade ingen roll (och detta har ju tidigare påverkat extremt mycket, när vi är på semester tar det 2-3 dagar innan Baileys är "med i matchen" igen). Detta var väldigt skönt, då det tyder på att han funnit sig väl tillrätta med de nya rutinerna med alternerande hussevecka/mattevecka och inte påverkas av detta.



Staffen ÄR en knähund, alla gånger. Oavsett om man får plats i knäet eller inte... ;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar