tisdag 1 november 2011

Mot tvåan!

Lite dåligt uppdaterat om senaste tidens lydnadsträning,så här gör jag ett försök att komma ikapp:

Förra måndagen var det Sikta mot Stjärnorna i Kungliga Hundars lokaler i Göteborg. Även denna gång valde jag bort kedja, till förmån för nyinlärning av två moment i klass 2: Hopp över hinder samt Fjärrdirigering.



Baileys i sitt esse - TVÅ leksaker i munnen! King of the world!



Jag har börjat fjärrträningen med ligg till stå, stå till ligg, samt stå till sitt. Ligg-stå och stå-ligg fungerar bra och jag har en hög success-rate på fällknivsläggandena - men däremot fungerar inte alls stå till sitt.

Här är tipsen jag fick från Mona:
- Rör handen lååååååångsamt
- Gunga från ligg till stå - stå till ligg
- När rörelsen sitter, byt godishand - visa med ena handen, ge godis ur andra
- När detta funkar - ställ dig upp
- För stå till sitt - visa hunden halvvägs ner till ligg, och för sedan upp handen till sitt
- Glöm ej att belöna stadga emellan!



Nej men mormor, vilken stor mun du har?



Hopp över hinder inför tvåan har jag inte alls övat på, vi testade med hopp ut och bollkastbelöning. Man kan även använda en target på andra sidan hindret, för att alternera. När det gällde återhopp testade vi hans hindersug genom att sätta honom så snett att hoppet skulle bli en omväg till mig. Baileys var trött såhär i slutet av passet och lite kakaduagnällig. Han gjorde därför en jättefin inkallning när jag kommenderade "Hopp" ;-)
Bra, då fick vi den informationen! Så nu är det sneda och svåra återhopp vi skall träna mer på.
Jag tror egentligen inte att det blir något problem, för agilitytokig som han är har han hindersug i de allra flesta situationer så att det räcker och blir över.




Titta på mig, titta på mig... ;-)



I måndagskväll hade några från lydnadskursen bokat Kungliga Hundars lokal för att träna tillsammans. Detta kommer vi göra några måndagar i höst. Jättebra initiativ av Karin! Denna gång var vi fyra stycken:  jag med Baileys, Karin med Snicke, Rosemarie med Diva och Louise med Skoja. Snicke och Diva tävlar elit, Baileys och Skoja tränar klass 1-2. Vi tränade i par och hade i förväg mailat vad vi ville använda vår individuella tid till.



Pausvila på vidrigt fula vardagsrumsmattan - full med isolering, träflis och märgbenskladd. Perfekt renoveringsmatta...Kolla in blicken - är han tre månader eller tre år? Who can tell? :-)



Jag ville testa rutskick till olika rutor, eftersom vi tränat väldigt lite på rutan hittills. Baileys fick först se när Rosemarie la ut targeten och det var inga problem. Repetitionen efter tog vi bort den, och såg ifall han sökte sig till rätt punkt. Detta fungerade också bra, och vi belönade med bollkast istället för godis - som jag hittills tränat med. Däremot blev det lite svårare när vi gjorde skick till en ruta som låg väldigt nära ruta nummer 1. Det märks tydligt att han inte har full koll på konformationen ännu, han är väldigt intresserad av konerna och bjuder ofta på konmarkering när han blir lite osäker och uppvarvad.



Skinande glansig päls och glad vovve - blir det bättre än så här? :-D



Rent mentalt var han alldeles för laddad för att egentligen öva på rutan, då han stod och skrek sitt kakaduavrål innan jag skickade honom. När han är i det läget mentalt är han inte så fokuserad utan mest bara glad och fnattig. Det är ju iochförsig kul att han tycker att det är så kul ;-)
Så nästa gång vi testar rutskick så kommer jag lägga det momentet senare i passet för att ha en lugnare, mer sansad vovvepojk.



Den här bilden säger allt! Just love it... Baileys i ett nötskal! Hela hans personlighet sammanfattad i en bild <3



Rosemarie fick i andra omgången i uppdrag att kolla på fjärren. Fick ett jättebra tips av henne, att stå upp och låta Baileys backa för att sedan höja godishanden och klicka när han sätter sig. På detta sätt fick jag skitsnygga stå till sitt, alldeles "av sig självt". Jippi! :-D



Lek med mig, matte! :-D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar