tisdag 12 juli 2011

Orbee-Tuff!

Nu har jag äntligen gjort slag i sak och beställt ett par leksaker av märket Orbee-Tuff! Eftersom jag inte sett detta märke någonstans i handeln, fick det bli nätshopping osett på Swecat. Det blev en jordgubb och en jordglobsboll med rep, egentligen hade jag tänkt att köpa ett par leksaker till - ett aktiveringsben och en studsboll i form av en glödlampa, men dessa var slut, typiskt nog! Frakten är ganska dyr, så när man väl beställer lönar det ju sig att slå på stort så att säga...
Jag väntar med spänning på att dessa, enligt reklamen fantastiska, leksaker skall dimpa ner i brevlådan - då skall vi testa dem och återkomma med recensioner! :-D
Jag har köpt dem som belöning för Baileys när vi tränar lydnad, men Humla vill säkert också gärna provtugga. Hon älskar alla leksaker och tuggar gärna på ben tillsammans med "storebror" - men jag har helt glömt bort vilka SJUKT SMÅ tänder valpar har?! Herregud, det tar ju hundra år att äta en kula Standardt Hjort som jag använt när vi "klickertränat"...







Ja så mycket träning är det ju verkligen inte ännu, det handlar bara om att komma in i rutiner och skapa en kontakt med lillhunden. Men jag har slängt in några tvåminuters "pass" här och var, och gud vad hon älskar klickern! Svansen går som en jättesnabb liten propeller när godiset kommer flygande. Hon kommer nog bli en lätt valp (peppar, peppar - jag önskar iallafall att hon kommer bli det ;-)) - hon är så himla glad i att få uppmärksamhet, gos, kel, beröm, kontakt. 
Hon är ingen jobbig valp, har respekt för Baileys och matte och husse och verkar lära sig fort. Att det kliar väldigt mycket i de små tänderna hör ju bara till men tuggar man på sladdar eller annat förbjudet blir det förmaningar med dov röst - som hon tar till sig direkt. Enda nackdelen med henne och Baileys än så länge, är att Baileys blir väldigt låg om vi tillrättavisar Humla. Han tror att det är han som gjort något :-( Så nu försöker jag komma ihåg att säga hennes namn först (hon vet ju inte vad hon heter iochförsig) och verkligen rikta mig mot henne så att Baileys inte missförstår och tar åt sig. Det är ju inte hans fel (när han är i andra änden av trädgården) att lillsyrran vill tugga på den supervassa ros-sekatören....







Så här skriver tillverkaren Planet Dog om Orbee-Tuff:

"Orbee är tillverkad av ett speciellt mjukplast-gummimaterial, Tuff® som Dog planet tagit patent på och som man är ensamma i världen om att använda. Det är otroligt studsande, hållbart, tåligt och tuggvänligt. Ett av marknadens bästa gummimaterial. Det har till och med klarat att bli överkört av en pickup och hållit även för denna ofrivilliga test. I Amerikanska tidningar har den till och med kallats för världens bästa boll. Som om inte det ska vara nog så är materialet även peparmintsmakande och luktande, något som de flesta hundar älskar."

Visst låter det lovande? :-)

Jag köpte även skyddsklädslar till baksätet för båda bilarna, även om Baileys har legat på en tjock stor fäll i baksätet är det helt sjukt vad mycket hundhår det blir i bilen! Tänk er detta gånger 2....och han har ju jättekort, tunn päls och fäller knappt...tur att man fastnat för en korthårsras, vill inte veta hur det ser ut i bilarna när man har långhårsvovvar som passagerare.



2 kommentarer:

  1. Addi har haft sin jordglobsboll med rep ett bra tag nu och den är hel! Otroligt för han har tuggat mycket på den. Dock har han rivit bort allt "land" det gröna, så bollen är bara blå numera. Men poppis ändå!

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra, Mia! Jag fick info att bilskydden är beställningsvara med två veckors leveranstid, så jag antar att jag får vänta lika länge på bollarna. Men den som väntar på något gott... ;-)

    SvaraRadera