lördag 2 juli 2011

Taggad till tusen!

Om han var en övertänd pappa långben på träningen i måndags, så var han en überkocko superlycklig hjärnskadad harkrank på tävlingskursen i tisdags kväll...
Måndagskvällens banträning gav tydligen mersmak, för idag var farten ÄNNU högre och kakaduatuten togs till en högre nivå än någonsin när han inte fick som han ville (starta). Den glada ångvälten utan bromsar apporterade lyckligt in sifferkoner och gjorde ärevarv med belöningsbollen i munnen. Och hoppade som en gud med fantastiskt hindersug.
 
 
 
 
 
Tyvärr fick vi ett återfall i slalom, tredje gången vi körde banan. De tidigare gångerna hade det gått perfekt. Slalomet kom direkt efter en tunnel och Baileys har ännu svårt att sakta in och taxera på slalomet rätt, blir han störd i det läget är risken överhängande att han låser sig och blir "stångig" som jag kallar det. Stångig: supertänd, taggad, frustrerad vovve som bara vill ha slalomet överstökat så att man kan få fortsätta köra : gör fel, går rakt på pinnarna som en snöplog osv...
Problemet är att beteendet för slalom är väldigt skört och störningskänsligt, får han bara gå på och är koncentrerad gör han det jättesnabbt och utan problem. Men igår gjorde matte generalfelet att låta honom se att bollen lämnades över till Elin, vilket gjorde att han låste sig totalt på henne. Det var egentligen meningen att Elin skulle kasta bollen som belöning efter sista hindret - men Baileys bestämde att Elin självklart måste kasta bollen efter slalom, något annat var ju otänkbart.
Efter att ha gjort fel tre gånger på raken, tog vi en time-out mitt på banan. En av oss kakaduade upprört för att tala om för hela världen vilken orättvis behandling han var utsatt för.
 
 
 
 
 
Fjärde och sista gången, ville jag bara göra en slalomövning och inte köra hela banan en gång till. Det var väldigt varmt ute och Baileys satt med kylduk på sig hela tiden när vi inte körde. Elin byggde en enklare slalombana med 4+4 och hinder emellan samt tunnlar före och efter i en cirkel. Detta gick utan problem, men nu var det inte heller någon boll som störde... ;-)
 
Note to self:
 
1. Felmarkera direkt i slalom.. Ge felsignal och ta om. Jag har en bra felsignal på honom, som han inte blir låg av. Använd denna!
2. Ge dirigeringar mycket tidigare, eftersom han är snabb måste jag handla honom bakifrån och då måste jag säga ex. Genom vid tunnlar tidigare så att han inte vänder sig om och frågar mig.
3. Träna med ut-hand, så att jag själv kan gena men skicka honom runt hinder i en större cirkel. Detta lyssnar han bra på idag, men jag måste komma ihåg att använda ut-armen också...
 
 
 

 
Elin har varit fantastisk att gå kurs för, så engagerad och kunnig! Älskar människor som brinner för det dom gör - sådana är oerhört inspirerande att gå kurs för!  Jättetråkigt att vi inte kan fortsätta för henne i höst. Jag har lärt mig massor, jag har en duktig härlig hindergalen hund som älskar agility - jag måste bara bli bättre på handlingen och tajmingen av detta. Men jag har utvecklats jättemycket denna vår, så det ser jag inte som någon omöjlighet. Lite klumpig och trögtänkt kanske, men inte helt hopplös :-P
 
 

1 kommentar:

  1. Klumpig och trögtänkt *fniss*
    Det där tror jag inte på ett ögonblick!
    Ni kommer att få så mycket roligt med agilityn framöver så det kan du inte ens drömma om!
    Jag tror bara du ska vara försiktig med att ha för stora krav på dig själv Emma.
    Baileys är suverän och varför då?
    Du är superduktig, har en fantastisk träningsdisciplin och är ju otroligt analyserande för att komma rätt.
    Du får vara hopplös så tillvida att Baileys sköter hoppandet över alla hinder och du kör bredvid - utan hopp - hopplös ;) men inte på något annat sätt.
    Det blir kul att ses på torsdag!
    Kram Lina och Singha

    SvaraRadera