onsdag 24 augusti 2011

Agilitystart för Anna Käll!


Igår var det första gången på agilitykursen för Anna Käll. Det var ett blandat gäng - men hela 3 staffar med i gruppen! Otroligt! Elin med sin übersöta lilla Myra, jag med Baileys och ytterligare en tjej med en svart staffetik med det underbara namnet Socker :-)
 
Jag var ärligt talat jättenervös hela dagen, trots det fina vädret, eftersom det gick så himla dåligt sist jag tränade för Anna. Sen dess har vi inte satt foten på en agilitybana - inte pga den trista träningen, utan för att vi helt enkelt inte hunnit träna under semestern. Vi har däremot sprungit mycket, så konditionsmässigt är han väl matchad. Nu i höst kommer det bli agility två gånger i veckan - dels för Anna och dels i en träningstävlingsgrupp på agilityklubben.
 
 
 
Bilderna i inlägget är från i våras, därav min likbleka hy och maskrosor i bakgrunden ;-)


Jag hade hursomhelst inte behövt oroa mig - Baileys var helt sig själv när jag släppte ut honom från bilen och jag kunde slappna av. Inget mer meltdown. Vi fick göra tre olika övningar under kvällen, alla gick bra för våran del - jag trodde vi skulle vara absolut sämst (så skall man ju inte tänka, och även om man de facto är sämst i en grupp är det ju verkligen inte det man skall fokusera på.)
 
 


Framförbytena gick hyfsat, jag skall vara mer tydlig med handen för att visa att "nu svänger vi" för att få tighta vändningar i bytet. Den sista övningen var att lära hunden "In", för att kunna skicka den över ett hinder som den sedan skall runda och komma tillbaka till föraren. "In" betyder hoppa och kom tillbaka, helt enkelt. Vi fick börja med att få fram spontana hopp och belöning med leksak ifall hunden vände åt rätt håll och gjorde en tight sväng - det gick bra för Baileys, som fattade snabbt.
 
Det kändes som att han tyckte det var kul att få köra agility igen efter uppehållet. Håll tummarna nu att jag får till handlingen med bättre tajming, så att vi kan börja tävla framöver!
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar