fredag 19 augusti 2011

Guldkorn i bokhyllan

Innan vi skaffade Baileys läste jag högvis med böcker för att förbereda mig - det i kombination med att som nybörjare hade turen att få gå sina första kurser för en riktigt duktig hundmänniska och instruktör, gjorde att vi kunde bygga en stadig grund för vår relation.
Nu tänkte jag damma av en del av dem igen och fräscha upp minnet eftersom det är nya små valptassar som skuttar runt i huset...Tänkte därför dela med mig av mina boktips! :-D

Det första 1,5-2 åren med Baileys fokuserade vi enbart på vad man kallar "vardagslydnad", eller att etablera den relation vi ville ha. Koppelryck, dragande, utfall, hysteriskt skällande, hårda ord och fysiskt bestraffning var ingenting som vi ville ha - men något som verkade vara vardag för merparten av hundarna i vårt område. Det vi främst ville ha var en glad, harmonisk hund som kunde vara lös i alla situationer - men saknade verktygen för hur vi skulle nå dit. Det tycker jag nog att vi har lyckats med, genom kurser för bra instruktörer, miljöträning och kunskapsinhämtning från litteratur och kunniga hundmänniskor. För oss är han helt perfekt och verkar också trivas väldigt bra med livet. Det är fantastiskt att ha en hund som man aldrig har problem med. Jag förstår inte hur vi skall klara oss utan honom den dagen han inte längre finns <3

Vissa böcker tyckte jag inte gav något särskilt, ja, de flesta egentligen om jag skall vara ärlig. Men några som jag läste hämtade jag mycket kunskap ifrån och fick många aha-upplevelser, inspiration och tankar. Ett tips är att besöka biblioteket först och låna hem de böcker man tycker verkar vara intressanta, innan man köper sina egna exemplar. På biblioteket kan de också beställa hem böcker som de inte har i sitt sortiment, och allt är helt gratis! Värt att utnyttja enligt mig.
Alla böckerna nedan har självklart positiv förstärkning och belöningsbaserad inlärning som grund.



Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt är nog den bästa "valpboken" för en nybörjare, som jag sträckläste från pärm till pärm och vars grundfilosofi jag delar.

Sedan gillade jag även Memea Mohlins böcker, som var lättlästa och tydliga och enkla i sitt upplägg. Inga tunga tegelstenar men ändå bra, sakligt innehåll.


Från uppmärksam valp till tjänstvillig hund av Memea Mohlin, en lite tunnare bok som ändå är väl läsvärd. Ibland är det skönt att läsa böcker som inte väger flera kilo.



Inkallning är så mycket mera av Memea Mohlin, denna är en riktig "valpklassiker" som hjälpte till att valla in mig i rätt hundtänk! Rekommenderas varmt!




Klassikern Dont shoot the dog av Karen Pryor var en mycket nyttig bok, som iochförsig är lite bitigare att ta sig igenom, men gav mig hela grunden kring hur jag ville träna och leva med min hund. Därför rekommenderar jag den varmt!


När jag ville börja fokusera mer på lydnadsträning var det främst två böcker som utkristalliserade sig och är väl värda en plats i bokhyllan:



Med sikte på 10:an av Nina och Kent Svartberg, lättläst och behändig bok med tydliga genomgångar av varje moment. Det finns även en träningsguide att köpa till.



Lydnadsträning i teori och praktik av klicker-gudarna Cecilia Köste och Mårten Egvedt, en riktig tegelsten med supergrundligt upplägg. Inget man slöläser sig igenom - men värd sin vikt i guld.




Denna bok skaffade jag nu i somras i samband med Humlas ankomst: Från valp till stjärna av Maria Hagström. Jag har inte läst den ännu, men de avsnitt jag kikat igenom verkar lovande och den har fått fina recensioner. Detta är nästa bokprojekt jag skall sätta tänderna i! :-) Jag vet att Maria även är på gång med en  omfattande bok om tävlingslydnad, som jag skall hålla utkik efter till vintern...





Hundens beteende - en fotoillustrerad handbok av Barbara Handelman, inköptes i våras och borde finnas i varje hundägares bibliotek. Det är en fantastisk uppslagsbok, med hundratals bilder av hundkommunikation. Denna bok saknade jag när jag skaffade hund - att kunna tolka och läsa av hundspråk borde vara grundläggande för sitt hundägande. Jag har inte hittat någon bok i samma ämne som är så generöst illustrerad med foton av både vargar och tamhundar i alla tänkbara situationer.


2 kommentarer:

  1. Tack för boktipsen! Är ju en djungel därute med hundböcker och många förvirrar mer än de hjälper:-S Kontaktkontraktet och Skjut inte hunden är de jag tycker varit allra bäst av det jag läst. Ska genast kolla in de andra böckerna du rekommenderade! Baileys verkar vara en otroligt bra hund och Humlan är ett riktigt litet charmtroll:-) Jättekul att följa er blogg. Lycka till med båda! Hälsningar / Starscream (Leias) matte.

    SvaraRadera
  2. Hej Carolina - vad kul att du följer bloggen :-D Det är så himla kul att få kommentarer från de som läser den. Ja, vi är supernöjda med Baileys, han är en fullträff på alla sätt och vis. Jag kan rekommendera Från valp till stjärna om du är intresserad av tävlingslydnad med Leia framöver! Hälsningar,
    Emma

    SvaraRadera