tisdag 5 april 2011

Agilitypremiär

Ja efter några veckors uppehåll från vinterns ridhusträning var det igår dags att sätta igång med agilityträningen igen! Det var kursstart i Fortsättning steg 2 på Vift, kursen hålls av Elin Lilja och jag har sett fram emot detta jättelänge :-) Elin har två superfina staffar själv (Baileys blev kär i Myra direkt) och bloggar på http://www.elinshunderi.blogspot.com/


Mattan är så ful att man kan gråta...men den är perfekt att sola och äta kotor på ;-)


Baileys laddade upp för kursstarten genom att vara lös i magen i helgen. Antagligen har han fått i sig något spännande han hittat i trädgården och han var väldigt ynklig i söndags. Var därför hemma från jobbet pga Vård av Vovve igår, jag ville ej att han skulle gå på dagis eftersom jag trodde han skulle vara matt och trött och jag hade egentligen inte tänkt att åka till kursen alls igår. Men hela eftermiddagen var han som en galen babian inomhus, jag hade varit ute och sprungit själv mitt på dagen och när han såg att löparskorna plockades fram stod han redo vid dörren och var väldigt förolämpad över att inte få följa med.

Kursen började med introduktion och sedan gick vi ut och körde lite olika stationsövningar. Baileys tyckte det var skitkul, även om jag inte gjorde mer än ett par repetitioner på varje. Tyvärr var planen fruktansvärt blöt och lerig, jäkla försenade vår!

Lite övningar som vi skall göra tills nästa gång:
Bakombytes-övning: Hunden står still, jag står bakom den och ger godis växelvis från höger och vänster (från handen närmast hunden) Övningen kan sedan alterneras med skål framför hunden där man varsågodar den från höger resp vänster sida.
Kontaktfältsövning: Han skall stå kvar på kontaktfältet även om jag springer/går därifrån, kastar godis eller liknande. Han får ej gå av kontaktfältet förrän han får Okej-signal.



Nej, så här ser det inte ut idag...

Ikväll är det återigen kursstart - den här gången för tävlingskursen i agility som också hålls av Elin. Regnet har vräkt ner hela förmiddagen....suck.  Nåväl, det blir regnställ, stövlar och täcke ikväll igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar