söndag 10 april 2011

Söndagshopp och premiärdopp

Idag var det vårpremiär för "Linas träningsgrupp" - ett gott gäng som träffades varje söndag hela hösten, tills vädret satte stopp, och tränade agility tillsammans. Vårens uppsättning är större och med fler nya ansikten och fler supertrevliga hundar, vilket var jätteroligt!
Jag var inte direkt taggad inför morgonens träning, som började tio, då jag varit ute igårkväll och det kändes i både benen och huvudet. Baileys var dock pigg och glad, jag hade bestämt att köra lugnt med honom med tanke på sista veckans eskapader och gjorde mest kontaktfältsövningar, slalom och lite bytesövningar.

Jag började med slalom i uppställningen 4+4+4 med godisskål emellan - detta går jättebra, oavsett vilken sida jag går på och jag behöver bara säga "Slalom" inför de första 4 pinnarna, resten tänker han själv och går på självmant. Vet inte riktigt vad nästa steg är? Att sätta ihop till 8+4? Eller 4+8?

Kontaktfälten övade vi på både A-hinder och balansbom och Baileys var sisådär med på noterna. Fick ha honom i koppel, eftersom han gärna vill galoppera skitfort på balansbommen och då är det svårt att hinna "varva ner" till locket har jag märkt. Han arbetar fint och sänker huvudet mot locket för att få klick, så rätt tänk har han ju. Funderar lite på hur jag skall få honom att stanna kvar? Jag har tänkt att ha "Okej" som grönt ljus-ord, dvs okej att köra vidare. Innan Okej, är det stå kvar på kontaktfältet som gäller. Men hur kommer jag dit?
Han älskar ju både gungan, A-hindret och balansbommen så jag känner att utgångsläget att motivera för t.ex. godis inte är optimalt, då att ta hindret i sig är extremt självbelönande för honom - och "missar" han kontaktfältet, dvs springer av utan att arbeta med locket några repetitioner tills jag säger Okej och skickar av honom, då är det ju inte mycket förlorat enligt honom. Han har ju redan fått göra den roliga biten, dvs springa på hindret. Jag varvar naturligtvis med att lyfta upp honom enbart på nedfarten, och ibland får han ta hela hindret. Doesn´t matter. Får han springa 20 cm nedför balanshindret är han skitnöjd.....på gott och ont.
Funderar på att träna på lastpall+lock, och testa beteendet så att jag kan gå förbi etc. och han står kvar tills han får "Okej". När det funkar kan jag pröva på riktiga hinder.

"Jag kan gå här i kanten"


Vi tränade på Elins övning jag fick på tisdagens tävlingskurs: bl.a. 4 hinder uppställda på en rak linje, sida vid sida om varandra utan mellanrum. Tanken är att man skall skicka hunden växelvis över hindren, så att hunden hoppar hindrena i zick-zack. Baileys tyckte detta var jättekul, och jag provade även med att bara hålla ut handen, så att han hoppade ut över första hindret - sprang vid sidan om de två nästkommande - och hoppade tillbaka över sista hindret när jag tog in "plockhanden". Inga problem.

På slutet körde vi en släppbana och Baileys var avundsjuk på alla hundar som fick hoppa; "Hallå, JAG vill ju hoppa! Hela tiden! Kan inte ni andra bara sitta och titta på mig när jag kör banan?" Jag stod vid andra änden av släppbanan och lockade med godisskål, vid flera tillfällen provade Baileys att lura oss: "Men hallå, klart att jag får skutta fram till skålen, du kallade ju på mig!" Nej, Baileys, du heter INTE Alice. Eller Maja. Eller Singha. Eller Chippo. Tyvärr. ;-)
Mot slutet av passet var Baileys jättesugen på arbete och bjöd självmant in till fotgående flera gånger - och gjorde det riktigt bra dessutom! Fin position och fina sättanden, endast något som blev lite snett - men då gick jag något steg fram och så blev det rätt - klick och belöning. Jag gillar när hunden själv tar kontakt och visar att den vill jobba, då är det extra skoj att vara matte :-)


Förra sommarens badpojkar!

Efteråt släppte vi hundarna lösa och Baileys försökte utan resultat charma de andra till lek, men alla var trötta utom han. Så han fick skutta runt själv på ängen, stackarn :-P Men Singha, som älskar att bada, galopperade glatt ner i ån som rinner i området - och Baileys flög i efter! Han som hatar att bada och som man får muta med mängder av godis och muntra tillrop för att han skall gå i till midjehöjd...men nu har han alltså premiärdoppat sig för i år! :-D
Väl hemma blev det bad (man blir väldigt smutsig när man försöker torka sig på en grusväg efter att man har badat) och bakdelsmassage.

2 kommentarer:

  1. Vad gör man inte för att charma flickorna?
    Tror Baileys valde helt rätt taktik. Killar som badar är ju nåt att ha tycker Singha!
    Jag kände nog som du i morse efter att ha varit på fest till kl 02.00. MEN vad roligt och mysigt det var att sätta fart med agilityn utomhus.
    Både jag och Singha tyckte det var hur kul som helst. Glada ekipage i vårsol!!! Hääärligt!
    Ses förhoppningsvis på söndag :)

    SvaraRadera
  2. Ja visst var det segt att stiga upp men samtidigt finns det nästan inget bättre än att träna hund så då blir man snabbt "botad" ;-)
    Tycker det var en fantastiskt trevlig grupp med mysiga hundar och mattar, gud vilken härlig vår det kommer bli! :-D

    SvaraRadera