onsdag 13 april 2011

Mattes tur att vara sjuk...

Ja här hemma sniglar sig tiden fram bland feber, halsont och öronont. Både jag och Mikael är sjuka. Får tvinga mig själv att gå ut med vovven, som tur är förstår han att jag ej mår bra och agerar gärna halsduk åt mig när jag ligger i soffan och mår pyton.
Det känns som att det mesta har gått emot en de här senaste veckorna, först Baileys med magsjuka - halt - magsjuka igen och sen blir jag sjuk i sin tur...Jag skulle tentera teoriavnittet imorgon inför uppsatsen, men har ej kunnat plugga i feberdimmorna :-(


Its spring indeed....

Idag pallrade jag mig dock ut för att köra ett lydnadspass med grabben - det är ju kurs både torsdag och fredag och eftersom två veckors träning gick bort för oss då Baileys var sjuk, vill jag åtminstone ha gjort något pass innan vi åker dit - annars känns det himla snopet.
Jag tränade på Ut+varsågod med skick till "korvskålen" vilket Baileys tyckte var skitkul, vilka fina ställanden han gör! :-D
Sedan arbetade vi vidare med fria följet enligt Dittes feedback vid förra kurstillfället. Och nu känns det som att det lossnat! Jag "sejfar" inte utan går på i mitt tempo, och alternerar starterna hela tiden -  börjar med högersväng, helt om, vänstersväng, skänkelvikning etc. Det känns som att han fått in ett helt annat tankesätt och anstränger sig mer, är det så att han luftar eller vill gå före kommer det inget klick - men istället för att stanna och "göra om" som jag gjort tidigare, så framhärdare jag och fortsätter att gå i tävlingsposition - och japp, visst kommer han in i rätt position då! Dessutom är han mycket mer uthållig, och jag försöker hålla in på klicken och belöna glesare - vilket taggar honom ännu mer. Utgångsställning och position i halterna är precis där jag vill ha den nu, dvs inga framtassar framför min tålinje. Där gör han rätt 9 gånger av 10 nu. Yeeey! :-P
Kurserna för Ditte är precis vad jag behöver - en spark i baken! Ni som känner mig vet hur extremt försiktigt och långsamt jag vill avancera när det gäller momenten...."nä, han är nog inte riktigt där ännu...jag fortsätter så här några repetitioner till...." Jag är mesig, jag vet. Dessutom underskattar jag min underbara hunds arbetsförmåga.


Solen värmer gott på trappan...

Vad jag tänkt att få hjälp och feedback kring på denna veckas kurstillfällen för Ditte är:
1. Hur går jag vidare med ställandena?
2. Bör jag lägga in ett hakan i backen-kriterie för platsliggningen? Och hur klickar jag isåfall in det på bästa sätt? Jag ser bara framför mig hur jag får en Hacke Hackspett-staff som trycker hakan mot backen, lyfter huvudet, trycker hakan i backen, upp igen osv....Hur börjar man? Och skall man då ge dubbelkommando vid platsliggning: nedläggning från utgångsställning (kommando "ligg") och sedan ligga still med hakan i backen(kommando "plats"?) Jag vill bara ha hakan i backen-kriteriet vid platsliggning, ej vid t.ex. läggande under gång eller andra ligg-situationer.
3. Hjälp med störning vid apportering, detta har vi ej tränat något sen sist.
4. Ev. inkallning. Han gör klockrena inkallningar på Hit-kommando + handtecken (visar vänster handflata) och har gjort sedan han var valp. Jag begriper själv att handtecknet måste fasas ut men det sitter som en jäkla ryggmärgsreflex! Måste man ha röstkommando på inkallning? Kan man inte bara ha handtecken? ;-)


Isen är borta, men än är det liiite kallt...



8 kommentarer:

  1. Åh nej Emma! Att vara sjuk är så trist.

    Krya verkligen på dig - hoppas vi ses på söndag!

    SvaraRadera
  2. Det är ingen risk att jag missar söndagsträningen, det är ju veckans höjdpunkt Lina! Om det är fint väder på söndag kanske man kan fota lite?

    SvaraRadera
  3. Bra idé Emma. Foton får det bli!
    Ha en go lördag - vi ska köra vedklyv ;) hela lördagen!

    SvaraRadera
  4. Jag tror jag bräcker din vedklyvslördag :-P Jag har varit och hämtat gödsel till alla mina rosrabatter idag, var helt själv, tog 14 timmar att skotta gödsel på skottkärra - upp på släpkärra - köra släpkärra - skotta av på skottkärra - köra ut i rabatterna - repeat :-D Nu är jag mör i benen och armarna, men imorgon är jag fit for fight igen! Tjohej!

    SvaraRadera
  5. Vilken bragd Emma. Det kallar jag envishet. Du kommer att få Örbys snyggaste rosor.
    MEN hur mår du nu? blir lite orolig att du inte mår bra när du inte uppdaterat på så länge. Känn ingen press - men mår du bra?

    Glad Påsk!
    /Lina

    SvaraRadera
  6. Ingen fara Lina, jag mår bra även om dygnet inte har 72 timmar som jag kanske hade behövt för alla saker som skall göras ;-) Fick en del fina bilder på dig och Singha från söndagen, lägger upp dem imorgon! Kram och glad påsk!

    SvaraRadera
  7. Vet du vad jag brukar tänka - det är det enda som är rättvist i hela världen! Alla människors dygn har 24 timmar, gammal som ung - rik som fattig - frisk som sjuk - lycklig som olycklig.
    Vad man gör med dem är däremot ett fritt val. Skönt!
    Och skönt att du är frisk från förkylningen!
    Njut av påsken och det underbara vädret. :)Kram
    PS. Och ingen stress med bilder ... ;)

    SvaraRadera
  8. PS.
    Det är något konstigt med klockan på din blogg. Jag var inte uppe 00:42. Antagligen står servern på annan breddgrad ...
    DS.

    SvaraRadera