torsdag 7 april 2011

Rimadyl eller ej?

Okej, lös den här ekvationen åt mig för jag lyckas bara inte?

Helgen: Magsjuk? Lös i magen men kräks ej. Matt, sover hela tiden.
Måndag - tisdag: Bra igen
Onsdag: Blockhalt på höger bak på morgonen, vägrar stötta på benet, bär honom ut för att kissa osv. Skakar av smärta. Hos veterinären: Haltar men stöttar nu benet. Hemma igen: Kräks, sprutdiarré, gnäller. (Gnällandet och kräkningarna kan vara från sederingen, då han brukar reagera så på denna.) Haltar litegrann/rör sig stelt, men är smärtstillad pga Rimadylinjektion hos vet.
Idag: Glad, helt ohalt (ej smärtstillad!), skuttar runt och hoppar upp och nerfrån soffan och sängarna. Är meningen att jag skall börja ge Rimadyl i tablettform från och med idag och 10 dagar framåt. Min magkänsla säger nej. Om jag ger honom smärtstillande, vet jag ju ej om han har ont...

Funderar nu på om magsjukan kunnat göra att han haltade igår? Att det gjorde ont i magen? Jag vet att det är fruktansvärt långsökt. Men jag fattar bara inte hur en hund som vilat och inte gjort något fysiskt ansträngande på en vecka plötsligt är blockhalt - som sedan försvinner över en dag?! När jag bar ut honom igårmorse och han hoppade på tre ben "sprang" han runt och försökte bajsa flera gånger utan att det hände något. Jag tolkade skakningarna som smärta, pga bakbenet, men det kanske var för att han hade ont i magen? Han har ju skakat tidigare när han varit magsjuk, i samband med att han "hållt sig" och ylat över att få komma ut.
Nu har vi gett Diarsanyl sedan igår mot diarrén och Baileys verkar nöjd med detta. Dricker bra och krävde att få kvällsmat igårkväll, även om han får mindre portioner än vanligt. Banan har han också ätit, eftersom det inte går att öppna en banan inom en mils radie från honom utan att han hör det och sitter bedjande vid din sida efter en nanosekund.


Rimadyl? Jag vill hellre ha banan! :-)

3 kommentarer:

  1. med tanke på magsjukan skulle jag inte ge rimadyl eftersom vissa hundar mår illa och blir dåliga i magen av det..
    skulle avvakta tills magsjukan är borta för att se hur benet verkar sen.. Kram

    SvaraRadera
  2. Med tanke på att han inte haltar överhuvudtaget, belastar båda bakbenen lika mycket och rör sig helt paralellt i trav så undrar jag om det är någon vits med att ge Rimadyl ö.h.t...Idag är han glad och som vanligt, magen är också bättre - men liiiiite löst fortfarande.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte att det är långsökt att han halt pga magen. Ofta det händer faktiskt!

    /Carin

    SvaraRadera