torsdag 7 april 2011

Formel 1-service

Uppdatering ang. Baileys mystiska hälta:

Idag är solstrålen tillbaka igen, glad och pigg och totalt ohalt. Sprang på som en liten symaskin under promenaden och skuttade glatt runt i trädgården när jag planterade.
Nu har jag pratat med Anna på Hund i Harmoni, som är Baileys fysioterapeut, och hon tror att han hade svår kramp i bakbenet igårmorse.  Det är tydligen väldigt vanligt bland vältränade hundar, t.ex. polis- och tjänstehundar. Ju mer vältränad hunden är desto större och syrekrävande muskelmassa att försörja, krampen kan utlösas av slaggprodukter som ligger kvar mellan fibrerna - om man t.ex. slarvar med att "gå av" hunden efter ett träningspass. De kan också få kramp efter en natts sömn om de legat konstigt.
Det var ju exakt det jag gjorde efter tisdagens agilitystart, eftersom det blåste storm och ösregnade packade jag bara in Baileys i bilen så fort jag kunde och åkte hem direkt....
Anna menade också på att om han hade sträckt sig, dvs fått en muskelblödning, hade han haft ont flera dagar efter åt.
Och visst är det så, att en topptrimmad Ferrari kräver mer underhåll och service än en rostig gammal Volvo 240 ;-)


Ökaaaaaaaaa!!!!!!

Det blir ingen Rimadyl för killen, då jag inte ser någon som helst motivering till detta. Jag tror på opåverkad hund och att ta det lugnt några dagar (lugna promenader, ej agility eller löpning eller hårdare fysisk träning) samt som Anna rekommenderade: massage av bakdelen. Vi skall till henne i nästa vecka och utvärdera läget sedan förra behandlingen. Tycker det är underbart att ha en kunnig fysioterapeut som verkligen bryr sig om sina kunder och som man alltid kan ringa till. En stor eloge åt Anna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar