fredag 29 april 2011

Lyckopiller!

Ikväll var det dags för den individuella tävlingskursen för Ditte och 5 ekipage tränade i den underbara kvällssolen! Jag hade valt ut Ställande och Apportering som jag ville ha feedback på.

Baileys jobbade jättefint med ställandet - han tycker det är roligt och är ivrig. Jag skall även öva på Stå och locka med godis/flytta mig runt honom utan att han rör tassarna. Detta är lite svårt tycker han. Han har dock inga problem med att stå kvar och att jag kommer tillbaka och ställer upp jämte honom, han flyttar sig ej åt sidan. Men sedan utställningsträningen är han van att han skall flytta tassarna efter hur jag vinklar mig - så det blir förvirrande för honom, eftersom det är samma kommando. Kommer bara köra handtecken på utställningar i fortsättningen och skänka Stå-kommandot helt åt tävlingslydnaden.

Ställandet:

A. Lägg ut en stor target, typ dörrmatta eller örngott. Ej lock då detta är för likt kontaktfältsbeteendet vid agilityn, han vill nämligen gärna sänka huvudet - vilket vi inte vill ha vid ställande.
1. Klicka för att han springer fram och ej tar ner nosen och "duttar - belöna med kampleksak eller boll
2. Klicka för att han springer fram och stannar, targeten är ej det viktiga utan själva beteendet - gör han ett snabbt ställande en bit utanför targeten så belöna.

B. Backaövningen med Ut-belöning, dvs han vänder på stället och springer till godisskål placerad bakom honom. (Ut-kommandot är numera helt befäst och han tycker denna belöningsform är skitkul!)
1. Backa, vänta på spontant ställande och belöna med Stå-Ut
2. Säg kommandot innan han bjuder spontant, och Ut direkt efter.
3. Fördröjning mellan Stå och Ut.


Mine?


Eftersom apporteringen har rasat ihop som ett korthus och degraderats till ökenråtte-beteende plockar vi isär momentet och fokuserar istället på andra delar. Det färdiga momentet är bra, han sitter lugnt och tuggar inte - griper på signal - men vill inte sitta med apporten längre i munnen än 5 sek. Jag vill gärna att han skall kunna sitta lite längre utan att spotta ut den. Detta beteende är skapat av mig då jag använt mig av samma frekvens när jag klickat. Sedan vill jag även ha grunderna för apportbeteendet bättre inpräntade inför lydnadsklass 2, för att slippa gå tillbaka.

Apporteringen:

A. Träna med plastbock, absolut inte en trä- eller metallapport - eller leksak eller annat han vill döda.
1. Börja med att spontant skall ta upp den och hålla den - sedan följa efter mig när jag backar, jag klickar och belönar bakom mig eller åt sidan - ej över huvudet på honom, för då får han för mycket "bakåt-tänk".
2. Blir det tugg, omtag eller släpp - avbryt och ge felsignal.
3. Håll apporten vid sidan och rör mig medsols i en cirkel - han griper den och följer efter.
4. Håll apporten mellan anklar eller vaderna - han går fram och griper den,  jag rör mig sakta bakåt och belönar för successivt längre tid han följer efter med apporten.


Platsliggningen, tandvisningen och fotgåendet gick perfekt även idag. På "kommandot" Visa tänderna, lyfter han nästan upp läpparna själv :-P Även hakan i backen-träningen går som en dans, dock är jag ännu inte säker på att jag skall använda det eller ej. Jag tycker han är trygg i platsliggningen som det är, men eventuellt kan det vara bra inför högre klasser?
Är jättenöjd med båda dagarnas träning, och har fått massa inspiration och bra ideer. Det är ett bra kvitto på att hunden tycker det är roligt när svansen viftar hela tiden och hunden vill fortsätta träna när man kommit hem efter tre timmars kurs...Det känns som att uthålligheten hos honom har förbättrats jättemycket den här våren, jag tackar och tar emot och njuter av att få träna denna fantastiska vovve.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar