torsdag 15 september 2011

Lydnadsmomenten i klass 1

Jag satte mig och gjorde en sammanställning av vart jag upplever att vi i dagsläget står någonstans när det gäller lydnadsmomenten i klass 1. Vi skall ju tävla snart, och i hemlighet hoppas jag ju på ett LP1 på tre starter i höst, om inte något skulle braka ihop totalt (vilket det alltså mycket väl kan göra, så vi skall verkligen inte ropa hej förrän vi är över ån ;-))




I inlägget gamla bilder från Mikaels iphone, från förra hösten (som ni ser på husfasaden)
Jag har ju inte hunnit ta några "höstiga" bilder ännu :-)


OBS! Ingen inbördes ordning av momenten, utan en hullerombuller-sammanställning:

Platsliggning - ligger tryggt och fokuserat, mestadels hakan i backen men ej ett kriterie (än) Kan lägga sig snett vid nedläggandet från utgångsställning (höger armbåge i luften) Jag känner mig säker på den förberedande ritualen vi har inför platsliggningen.

Tandvisning - lyfter på läpparna själv vid kommandot "Visa tänderna", sitter tryggt och backar inte.

Linförighet - tendens att komma före i vänster svängar, det mest störningskänsliga momentet - blir han utstörd av något, så blir det många blicksläpp samt kommer före i position. Kräver uppvärmning och att jag känner att han fokuserar och vill jobba. Jag misstänker att linförigheten är ganska platsbunden, dvs på nya platser är det svårare att behålla fokus. Annars är det snyggt med bra engagemang och attityd hos Baileys. Jag är lite klumpig och ryckig när jag går till kommendering.



Njuter i höstsolen på vår platå!

Läggande under gång - lägger sig rakt, lite osäker på om han förstår skillnad i kommando "Stå" och "Ligg" i momentet. Han har bra ordförståelse om man alternerar kommandona (ex. Ligg, ligg, ligg, stå, ligg på raken) med honom framför mig, när jag backar. Men jag har märkt tendens till att han, när han går vid sidan, väljer det beteende som vi nyligen gjort dvs lyssnar ej på vilket kommando som ges, utan har vi gjort ett ställande precis innan så gör han gärna ett nytt ställande fast jag ger kommandot för läggande. Jag har ingen förberedande ritual för varken ställandet eller läggandet, som jag kanske borde ha...?

Ställande under gång - fryser snabbt, tendens till att steppa snabbt med framtassarna vid själva stoppet. Står sedan tryggt och stilla, bibehåller position även vid tillbakagång/ingång. Sista träningen svängde han ut bakdelen vid ställandet, det har alltid varit rakt annars - hoppas att detta var ett tillfällligt beteende.



Busar i alla höstlöv! :-)

Hopp över hinder - Absoluta favoritmomentet. Hindersug så det räcker och blir över, gör snygga ingångar. Kan slå i hindret om det är för lågt. Hoppar bäst på lite längre avstånd (han tycker det är roligare)

Apportering - vill gärna gripa innan kommandot, dvs direkt när apporten sträcks fram. Känsligt moment som saknar riktig kvalitetssäkring ännu, risk för tugg om han är låg. Måste höjas före. Svåraste momentet i nuläget.

Inkallning - Favoritmoment. Bra fart, saktar ej in vid ingång. Säkra ingångar.



En sån här höst vill jag ha: fina löv, härliga promenader och sol! Inte ösregn, storm och lera i kubik, tack.

3 kommentarer:

  1. Får man lov att fråga när det är dags för tävling? Det låter som att ni har anmält er till tre tävlingar?

    SvaraRadera
  2. PS.
    Om du inte vill avslöja något så vill vi ändå skicka ett varmt lycka till!
    DS.

    SvaraRadera