onsdag 18 maj 2011

Glädjeskutt

Igår var det dags för tävlingskurs för Elin igen. Jätteskoj! :-D

Träningen började jättebra med att Baileys och stabyhounden Nova tog ett rejält uppvärmningsrace runt hela planen...både jag och Novas matte var tidiga och stod och pratade om ditten och datten när Nova börjar göra lekinviter mot Baileys - tyvärr(?) var jag en mikrosekund för sen med att posta en disciplin-påminnelse och regelboksutdrag hos Baileys - som därmed med glädje besvarade inviten ;-) Så de for runt glatt galopperande runt banan. I ett sånt läge är det lönlöst att försöka ropa till sig hunden, man får passa på i ett läge där det finns en chans att kunna bryta och koppla på "det mentala kopplet" på hunden. Skitsamma, hundarna hade hur kul som helst, jag får bjuda på den helt enkelt :-P




Den här gången körde vi lite olika stationsövningar, blandannat en serpentinövning som gick jättebra (för att vara jag) och en knixig övning med tunnlar som drog och ett hinder som hunden skulle springa runt och ta från andra hållet. Tänk er en raksträcka med en loop mitt på, där loopen utgörs av hopphindret.
En fälla som Baileys med glädje gick på. Han drog självklart rakt fram mot tunnlar och däck, och där stod jag snopet kvar vid hopphindret - gång på gång...Ibland blir man lite less ( men bara pyttelite!) på en hund som har sådant självförtroende och entusiasm. Baileys hade utan problem kunnat utföra en hel agilityträning på egen hand utan mig, att hoppa är extremt självbelönande för honom. Men med lite hjälp av Elin lyckades jag dock få med mig honom runt i svängen, som vanligt är det min placering som är avgörande för hur han hoppar och självklart inte hans fel.

Att öva vidare på tills nästa gång:
Kontaktfält balans - var supernoga med 2+2 positionen, klicka INTE när han stannar och trampar längre upp.
Kontaktfält A-hinder - klicka när han tittar rakt fram och inte på mig. Använd koppel om han tenderar att vrida över rumpan i nedfarten.
Slalom - träna mer att gå på vänster sida, han är inte lika säker och tittar mer på mig när jag går på denna sida. Bollbelöna även fortsättningsvis, då detta funkar kanon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar