måndag 9 maj 2011

Handling för Anna Käll!

Ja nu blev det en ofrivillig paus i bloggandet igen! Dygnet hade visst bara 24 timmar. Och sedan förra inlägget har vi ju hunnit med viltspår, utställning och agilitykurs.
Men jag börjar med att uppdatera med nyaste först :-)

Igår var det årets hittills varmaste dag, med stekande sol från en molnfri himmel. Jag var orolig att Baileys inte skulle orka arbeta i värmen, och hade nog packat med mig flera liter vatten när jag styrde kosan mot Magiks träningsplan. Kursen, som heter "Fart och Handling" varade från 13.30-18 och vi arbetade med ett ekipage i taget.
Anna kom med massor av bra tips, jag har aldrig träffat henne innan men gillade henne direkt - och Baileys tyckte också att hon var toppen! Fokus låg på...ja, fart och handling. Vi fick göra lite olika banor med bakombyten, framförbyten, serpentiner, tråcklingar i tur och ordning. Baileys brydde sig inte ett dugg om värmen utan gav järnet och kämpade på som tusan för bollen som vi kastade åt honom i slutet. Anna tycker att det är bra att kunna belöna hunden med leksak - som tur är har jag en hund som älskar både godis och leksaker. Jag skall börja använda leksaker mer i agilityn framöver - det är lätt att fastna i godisbelöningar.



Tyvärr hör jag inte till de som har lätt för det här med finmotorik och koordination, men nog fan skall jag få in snitsen på det också tillslut :-D
Problemet är att när man springer bana har man så mycket annat i huvudet att det är svårt att få till t.ex. framförbytet precis den där millisekunden det skulle sitta där. Andra, som har extremt lättsvängda hundar som shelties, kan komma undan med sena framförbyten men med en lite tyngre staff drabbar det mig mer, som Anna uttryckte det. Men känslan var jättebra efter kursen, Baileys är så härlig att jobba tillsammans med och ger alltid 100%. Fördelen med honom är att vi inte har så mycket "problem" med träningen förutom att handlingen bristar, han är stadig på hinder och har bra fart och hindersug. Som vanligt är det matte som begränsar...
Del två går på söndag om två veckor, tills dess har vi massa skoj att öva på! :-)


De vackra bilderna är tagna av Anna Westgren, från Lidköpingsutställningen i lördags!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar