måndag 16 maj 2011

Kontaktfält och slalom!

Håll tummarna! Jag tror att jag äntligen hittat en belöningsform som gör att Baileys kan koncentrera sig när han kör slalom. Eftersom det märktes så tydligt att han låste sig vid godisskålen under hoppteknikkursen och därmed tog alla studshinder parvis (med livet som insats) - och hur han sedan hoppade alla övningar felfritt bara vi tog bort skålen, fick jag mig en tankeställare. Exakt samma typ av låsning upplever jag nämligen i slalomet, han blir jättefrustrerad och alltmer fixerad vid belöningen för varje misslyckande - vilket skapar ytterligare frustration och låsning.
Igår körde jag ett kort kontaktfälts- och slalompass på agilityplan och provade där att köra slalom och belöna med bollkast efteråt. Resultatet? En hund som tog slalomet felfritt, från alla möjliga vinklar, och var supertaggad utan att låsa sig eller "tappa huvudet". Jag stod hela tiden passiv och lät honom själv ta intiativ till slalomet. Använde inget röstkommando.

Samma sak på träningen för Elin idag. Jag belönade med boll vilket fungerade super! Så håll tummarna nu, att det här funkar. Det är viktigt för Baileys att han lyckas i slalomet, eftersom missar gör att han blir frustrerad och laddar på sig. Att göra slalom har funkat på träning utan störningar, men har fungerat sämre/inte alls med störning t.ex. när vi gör banor.


Sitta och spana i en ekhage är inte fy skam!


Träningen ikväll var förövrigt en njutning, han var LJUVLIG att arbeta med! :-D Alla övningar gick som smort, jag växlade mellan godis och bollbelöning vilket gav honom precis rätt energi. Vid ett tillfälle när jag gjorde en fartövning med tunnel och säck, råkade jag kasta bollen helt åt helskotta rakt ut i skogen. Baileys dök in i granarna men hittade inte bollen. Han letade och letade utan resultat. Jag fick själv kravla runt i grandungen men ingen boll fanns där. Jag lockade tillbaka och gick för att hämta en annan boll jag hade med mig och gick sedan mot en annan övning lite längre ner på plan. Baileys följer med ner, men sedan börjar jag fixa med hindrena, och då galopperar han upp mot dungen igen. Dyker in i granarna på nytt - och kommer ut med bollen i munnen!! Snacka om att vara stolt och lycklig när han kom galopperandes tillbaka :-)


"Hej!"

Kontaktfälten gick superbra, jag tror att vinteruppehållet utan kontaktfältshinder gjort oss gott, för när jag tränade på det igår kom han ihåg precis allt. Jag kör nu med omvänt lockande vid balanshindret och gungan. På A-hindret har vi övat för lite för att jag skall göra med omvänt lockande ännu, han har en tendens till att galoppera nedför och sedan inte få stopp utan liksom skutta av med bakdelen åt sidan - medans tassarna är på targeten. Fick ikväll rådet av Elin att lyfta upp bakdelen igen och belöna när han markerar targeten. Därefter gick det mycket bättre, och att han älskar kontaktfält märks - så fort man inte passar honom smiter han upp på balansen eller gungan och står och väntar på mig med nedböjt huvud....busiga gullunge!

"Hejdå"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar