söndag 23 januari 2011

Årets första agilityträning!

Oj vad roligt! I eftermiddag hade vi första ridhusträningen, kallt men kul!
De flesta var nya ansikten för mig men stämningen var jättetrevlig, alla hade fina sociala hundar och Baileys var supertaggad och fokuserad - underbart att träna med de förutsättningarna! :-)
Här kommer min analys av passet:

Impulskontroll
Blev djupt imponerad i början av passet då Baileys hade "stanna"-kommando och jag gick till andra änden av ridhuset för att hämta min väska. Då rusar en västgötaspets fram till Baileys och vill leka - den hade rymt från sin matte under en övning och två gånger sprang den fram och gjorde lekinviter bara några centimeter ifrån Baileys och jag tänkte - nu är det kört, nu blir det väl ett lekrace flera varv runt ridhuset. Men nej - Baileys stod kvar som en staty på kommenderingsplatsen, vilken jäkla störning och vilken jäkla duktig hund han är som klarade av den!

Slalomen fortsatte vi öva på så som jag började innan utomhussäsongen tog slut - idag var det helt klart mer rätt än fel, men emellanåt blir det för svårt med högerhandling och han tappar fokus. Därför vill jag skynda långsamt innan jag sätter ihop momentet igen. Vänsterhandling är ju inget problem i slalomen. Längtar tills jag kan öva slalom själv i trädgården korta men täta pass för att verkligen "sätta" beteendet, kan inte snön smälta bort nu?

Gungan flög han av två gånger under ett pass i höstas och sen dess blev han lite försiktig, och har blandannat hoppat av gungan på mitten istället för att springa rakt fram... Därför tog jag koppel på honom nu och var noga med att belöna vid kontaktfältet. Men osäkerheten var som bortblåst - han dundrade upp för gungan i hög fart och stannade av sig själv på kontaktfältet samtliga repetitioner vi gjorde. Några fler lyckade repetitioner så vågar jag nog släppa honom på gungan igen :-)

Farten är fantastisk - han är oerhört explosiv i starterna och har hög intensitet hela tiden. Dock gör farten att han hoppar både stort och långt över hindrena - lite oekonomiskt, men med mer rutin kommer tekniken också tänker jag...Idag stod han för passets skratt när han i en startövning var så laddad att han i princip hoppade av direkt från startplatsen och landade rakt i första hindret som var flera meter framför(!). Lite snopen och väldigt sandig blev han, och jag såg sen när jag spolade benen i badkaret att han fått ett litet skrubbsår på hasen. Jaja, learning by doing...

Handlingen måste jag bli bättre på. Jag har ju två agilityböcker av Marie Hansson, skall ha dem som kvällslektyr nu framöver så att jag sätter mig bättre in i principerna kring handling. Nu är han lika bra i höger som vänsterhandling (utom i slalom) och han hoppar precis dit jag visar - dvs när jag visar fel blir det fel. Väldigt frustrerande. Och lärorikt. Hoppas jag lär mig massor om handling och får bättre kroppskontroll på vårens kurs för Elin Lilja på Vift! Är det förresten normalt att ha så sjukt jävla dålig finmotorik och koordinationsförmåga som jag har? Jag har verkligen valt rätt gren....suck! :-)
Har ni BRA agilityböcker att rekommendera mig så gör jättegärna det!

Löptik
Idag hade vi en löptik med på passet och det var som vanligt inga problem för Baileys - han är så jäkla fokuserad på träningen och koncentrerad på sitt arbete att en löptik inte är intressant för honom. Inga problem att träna utan koppel och på avstånd. Utom i pauserna, då gnäller han en del för att han inte får gå fram och uppvakta....Inte lätt att vara tonårskåt, jag minns det som igår ;-)

Summa summarum så kändes passet kanon för vår del. Även om de andra deltagarna är lite duktigare än vi (alla tävlar). Man blir så himla glad när man har en så härlig och positiv hund att träna - han är verkligen en fullträff på alla sätt och vis min prins!

2 kommentarer:

  1. Härlig läsning :)
    Visst var det roligt! Fast det blir nog bara en träning till för oss innan "valp-uppehållet". Singha studsade på alla fyra när hon förstod var vi var.
    Men hallå - ni är superduktiga. Rufs-fia och hennes virr-matte är inte duktigare än ni är och vi tävlar inte heller!
    Och jag vill nog utse Baileys till "Lydigast i gänget".
    Hoppas vi ses på söndag. Valp-röntgen fredag så får vi se vad det ger ;) håll tummarna.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina ord, Lina! Ja, det är så himla kul att träna tillsammans när alla hundar är så trevliga (och självklart trevliga mattar och hussar ;-)) Man såg verkligen på Singha hur taggad hon var, himla härlig attityd hon har. Håller tummarna för er på fredag, massa bebisar skall det vara i magen! Kram

    SvaraRadera