fredag 7 januari 2011

MyDog 2011

Nu är MyDog 2011 avklarat!

Första dagen var det en italiensk domare som aldrig tidigare dömt staffar, som inte visste hur höga de skulle vara och som var allmänt förvirrad och en massa missar och incidenter gav ett slarvigt, oengagerat intryck. Väldigt tråkigt på en sån stor tillställning som MyDog, som dessutom tar rejält i anmälningsavgift.
Baileys fick en slät etta (hans andra) och såg ut som en slokande tulpan i ringen. Tyvärr är det nog bara att inse att han inte funkar med andra handlers. Nu var det jätteduktiga Johan från BritishSteel som handlade, och han är fenomenal på att ställa upp Baileys men han bjuder inte riktigt till utan tar ner skylten och stänger liksom av.



Kritiken var mest blahablaha...domaren skrev i princip samma sak på allas kritiker, oavsett placering.
"Right size. Good type in general appearance. Good head proportion. Enough stop. Little big ears. Enough dry lips. Good cheek. Right body proportion. Enough straight topline. Right carriage of tail. Enough rounded chest. Good feet. Good fluently movement. Right coat and colour."




Idag var det en rysk kvinnlig domare som var mycket noggrann och bedömningarna drog ut rejält på tiden. Stämningen vid ringside var mycket bättre och arrangemanget var betydligt mer välordnat än gårdagen.
Någonting som jag tycker är vidrigt och oacceptabelt är hur man kan låta sina hanhundar skvätta INOMHUS? Det var ett skyltställ uppställt som det var fullt av kisskvättar kring. Fullständigt obegripligt! Hur kan man låta sin hane göra så? Och inte ens städa efter sig?! Morr...

Idag ställde jag själv och försökte anstränga mig att vara glad och positiv i ringen. Det fungerade! Domaren älskade honom, det regnade excellent över honom och jag fick beröm för hur jag presenterade honom. Roligt :-)
Han vann öppenklassen med CK i tuff konkurrens och slutade som fjärde bästa hane med skitsnygga hundar framför sig. Så jag är jätteglad - kul med en placering på en så stor utställning och med sådan hård konkurrens.

"Very typical red male. Excellent type, size and condition! Very strong bone. Lovely head, excellent ears and topline. Excellent angulation both ends. Free movement. Nice presentation."



Efter det fina resultatet fick jag 500 spänn av Mikael att gå och shoppa för (ja, han skall festa med massa tjejer i Jönköping ikväll, så det måste han muta sig ur ;-)) Handlade Baileys favoritgodis: oxstrupar samt märgben och massa olika leksaker jag kan använda i träningen. Yeeeyy!
Det jag är mest nöjd med och stolt över är hur fantastiskt temperament Baileys har - lugn och cool även i stressiga miljöer, inga problem med att slappna av. Älskar alla hundar han träffar och vill gärna leka. Tänk om man kunde ha hans inställning att "alla älskar mig"... Absolut inga aggro eller macho-tendenser, han är helt oberörd när andra bredvid honom står och gruffar "Hey lillkillen, jag påverkas inte av det där så lägg ner och be nice istället"
Underbar attityd som fler hanar i rasen borde ha.

2 kommentarer:

  1. Jag håller fullkomligt med, fler i rasen borde vara som eran juvel!

    SvaraRadera
  2. Grattis Emma! Vilken strålande andradag. Det är klart som korvspad att du ska visa Baileys själv. Ni är ju det perfekta paret - supertajta! Jag tror att Baileys känner sig halv när inte du är där.
    Härligt att du fyndade ;) jag ska försöka åka till mässan imorgon - utan Singha - får se vad vi kan hitta. Ska i alla fall kika på Lagottosar och agility :D
    Lycka till med tentan !!!
    Kram Lina och Singha

    SvaraRadera