onsdag 19 januari 2011

Hit and run

Jag och Baileys tog en härlig uppfriskande löprunda nu ikväll. Visst var det mörkt och blött men med ordentliga reflexer och gott humör går det!
Normalt springer jag inte på asfalt - och tycker inte att man skall löpträna hund på asfalt. Jag och Baileys springer alltid i kuperad terräng i skogen under vår-sommar-höst, men nu under vintern är det fysiskt omöjligt att ta sig ut till våra löparspår då det ligger konstsnö på dem :-(
Så jag har trotsat mina principer och kört några lättare pass på asfalt. Baileys älskar att sträcka ut och travar som en liten dåre!

Idag var det inte så kallt ute, så han fick ha sin reflexjoggingväst från Hurttas nya kollektion. Den är i smidig strech som inte skaver någonstans, med fleecefodrad insida som värmer och med reflexer på sidorna. Perfekt. Enda nackdelen är att den inte täcker korset - något som jag tycker löpartäcken skall göra när man löptränar i kallt väder. Täcket måste vara smidigt och lätt så att det inte hindrar hundens rörelsemönster - och andas! Att löpträna och gå promenad är INTE samma sak.




Back on track har t.ex. ett lätt nättäcke som man kan använda. Jag har bara det vinterfodrade täcket än så länge, men när ekonomin tillåter kommer jag "investera" :-)
Tycker faktiskt att det är konstigt att hundfolk inte är mer noga med hur man utrustar hunden för träning. Inom hästvärlden är det nästintill obligatoriskt med ländtäcke under uppvärmning i ett kallt ridhus för att undvika sträckningsskador. Watch and learn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar