söndag 16 januari 2011

Short cut

Vi har målat övervåningen hela helgen och regnet har öst ner så Baileys har inte fått göra något "roligt" alls. Fast han är glad ändå - det finns ju oxstrupe att tugga på och färgburkar att doppa ner sina leksaker i...fast en sak kompromissar han inte med: gosestunderna. De är heliga för Baileys, och när han kommer och kör i  nosen under armen på en får man släppa allt man har för händer och pausa ett par minuter tills han gosat klart :-)



Ikväll har vi kört några snabba roliga set med apportering och ena kedjan av ställandet. Kommer strunta i den där "kasta leksak över huvudet på hunden"-metoden, har testat den nu och jag får inte fram det jag vill. Han stannar fan så mycket snabbare om belöningen är framför honom...inte helt enligt textboken, men alla är vi olika ;-)
Han är jättefin, intensiv och taggad under våra pass. Jag håller dem korta och kör bara några repetitioner, går sedan och gör något annat en stund - och kör ett set igen. Han har sån himla fin attityd och är så glad - även om man inte själv är på topphumör så blir man glad när man tränar med honom! :-D
Apporteringen går jättefint, svansen går som en liten propeller och nu måste jag lägga på kommando. Ska man ha "apport" eller något annat? Jag tänker att det är naturligt att ha "apport" som kommando i de högre klasserna när hunden springer ut och hämtar. Men man kanske skall ha samma även för momentet i ettan?

Vi får sova på saken helt enkelt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar