söndag 30 januari 2011

Agility is the shit

Så himla kul det är att träna agility! Baileys äääääälskar det och satsar allt - och lär sig jättefort!
Idag körde vi gungan okopplad och rädslan är verkligen som bortblåst - jag måste säga "Kör!" väldigt försiktigt för han är så jäkla taggad och jag vill inte att han missar kontaktfältet. Men oron är kanske obefogad för han stannar jättefint varje gång. En gång lyckades han tjuvstarta och galopperade upp på gungan och stannade vid kontaktfältet självmant och tittade sig förvånat omkring - matte stod ju kvar vid startplatsen...
Slalomen fortsatte vi med 2+2 med högerhandling och det går framåt där också. Det är inte bara vi som har problem med slalomet och det känns faktiskt "skönt" när man är i en sån jätteduktig grupp! För det är den verkligen - alla har supertrevliga hundar och är ambitiösa och noggranna och hjälper varandra. Jag får massa feedback och tips, som jag suger åt mig som en badsvamp. Ett underbart gäng och jag är så glad att jag fått förmånen att vara med dem och träna!

En "nackdel" med Baileys är att han är så satans snabb! Funderar på hur sjutton jag skall hinna med honom när vi blir duktigare och så smått börjar tävla? Jag kanske kan ha såna där fjädrar under skorna så att jag flyger fram?

Idag hann vi bara vara med  i en timme, sen upptäckte jag att Baileys haltade på höger bakben :-( Tyckte det var konstigt för han hade inte slagit i något hinder eller gjort något annat uppseendeväckande, men haltade gjorde han. Kändes himla snopet, jag bröt naturligtvis direkt och traskade hemåt - vi har ju 10 minuters promenad till ridhuset och det känns onödigt att ta bilen dit när man får gratis uppvärmning om man går.
Väl hemma är hunden helt galet taggad "TRÄNA TRÄNA TRÄNA TRÄNA KOM IGEN MATTE KOM IGEN KOM IGEN!!!!"
Baileys hade tydligen inga planer på att switcha om från tränings-mode...och haltade gjorde han fanimig inte heller. Jag som trodde han var döende och hade minst ett avslitet korsband? Otacksamma hund...
Jag stretchade bakbenen efter anvisningarna i Hundmassage&Stretching och palperade igenom både höger och vänster bak utan att få någon reaktion eller sidoskillnad. Hmm...avvaktar till imorgon och ser hur han rör sig då. Skall nog ta och ringa Anna på Hund i Harmoni och rådfråga henne också.

Hursomhelst, eftersom hunden var eld och lågor och hade knarkarblick så körde vi ett improviserat lydnadspass med linförighet, tempoväxlingar, sidoförflyttningar - perfekt! Inte ett enda kontaktbrott, inte ett stegfel eller felplacerad bakdel. Tror ta mig tusan att det var ett av de bästa passen vi någonsin gjort! :-D
Körde första kedjan i ställandet och Baileys var helt med på noterna. Naglade fast tassarna i parketten bara jag hann säga "S"¨. Blev lite konfunderad först - tyckte att han stannade för tidigt, jag måste ju hinna säga Stå innan han stannar? funderade jag. Men så kom jag på (blixten....) att han stannar direkt när jag börjar säga ordet...klantiga sega matte tänker långsammare än sin uppmärksamma vovve.
Andra kedjan är helt färdig så något mer lyckat pass med kedja ett så så sätter jag ihop momentet sen!

Vi övade även några repetitioner med apport, har börjat lägga på kommando "Apport" innan han får gripa och det verkade som att han fattade väldigt snabbt. Han älskar apporten nu, svansen börjar gå som en propeller så fort jag tar fram den ur lådan. Numer behöver vi inte kampa med den utan det räcker med att jag låter skitentusiasisk när jag tar fram den, för att låta som att apporten är husets käraste och roligaste ägodel - en ära att ha i munnen...



Nu störtsover den fejkhalta vovven på mattan och matte är supernöjd med kvällens pass. Underbara jäkla hund! :-)

4 kommentarer:

  1. En fejkhalt och en fejkdräktig. Hmmmmm ...
    Håller vi på att bli lite lurade?
    Vi gjorde förresten en jättebra övning när den halta vovven gått hem. Det är ingen idé att jag ens försöker förklara. Men yr blev matte. Och syftet var att hur säger ni? "taxera bättre"?
    Steg ett var idag och den ska byggas på med steg två och tre. Så du kan ju göra steg ett nästa vecka. Spännande. Selma som tror att hon ska hoppa över kinesiska muren varje gång fixade övningen galant och det såg verkligen bra ut.
    See you!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror att Baileys och Singha är i maskopi med varandra...men gräm dig inte över att det inte tog sig, fina flickor håller på sig vet du väl ;-)
    Ses nästa söndag!

    SvaraRadera
  3. Du kommer inte att hinna i kapp honom. Du får hitta ett sätt att arbeta med honom ändå. Hinner inte ens med Jenny med hennes små taxben på agilitybanan:)

    SvaraRadera
  4. åh vad roligt att läsa er blogg, han är såå otroligt snygg din baileys!!

    Nosa har också blivit halt efter träning som gått över, det kan vara en liten stukning eller enkelstöt bara och det vet man ju hur ont det gör, men att det går över snabbt.

    finns ju endel situationer att skada sig på i agilityn:)

    hälsningar Elin

    SvaraRadera