måndag 17 januari 2011

"Stå-sss"

Jag bestämde ju mig för att byta kommando för ställande under gång, efter att ha gått tävlingslydnadskursen för Lottis i höstas. Det funkade jättebra med Stanna, men eftersom jag använder Stanna även under promenad och inte vill ha samma kommando bytte jag till Stå istället.

Dessutom är Stå snabbare att säga, medan Sta-nna har två betoningar och är ett långsammare kommando. Men bytet har inte gått helt friktionsfritt...jag använder ju Stå även vid utställning, och Baileys har inte riktigt varit med på noterna.  Jag gjorde om hela beteendet från scratch men han har inte förstått att han skall stå kvar utan tagit ett trevande steg fram. Att backa i träningen och börja om med att han erbjuder Stå självmant, enligt Lydnadsträning i teori och praktik, har inte funkat. Antingen har jag gjort fel eller så passar inte upplägget Baileys. Han gör nämligen rätt i alla steg ända tills jag sätter ihop det med fotgåendet...hmm.

Jag vill inte lägga till något dubbelkommando som handtecken eller liknande - men ikväll tränade jag andra halvan av kedjan och la till ett S direkt efter Stå: "Stå-s". Då fattade han direkt och satte tassarna i backen! Målet är att fasa ut -s efter ett tag. Hoppas att det funkar!



Tävlingslydnadskursen för Lottis börjar igen nästa måndag så då är äntligen ensamträningen över för denna säsong! Hoppas jag inte lärt in en massa tokigheter och backat i utvecklingen nu när ingen observerat träningen på ett par månader... ;-)
Nu kommer jag dessvärre att få åka ända till Fristad för att gå med i gruppen, men det är helt klart värt det! Synd att det inte finns någon lydnadsgrupp här i närheten, jag saknar verkligen att ha någon att träna lydnad med :-(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar