tisdag 4 januari 2011

Baileys nya dagis!

Idag var jag och tittade på Villgotts Hunds nya lokaler i Kinna. Lånade den gamla träningslokalen för ett pass med Baileys först. Det är verkligen guld värt att få ha den förmånen att låna deras träningslokal nu såhär vintertid när det blir kallt eller mörkt, eller både och. Stort tack till underbara dagisfröken och instruktör Ninni!

Passet gick sådär. Jag trodde att ställandet skulle "sitta" nu, men hmm...han lade till en grej idag, det klassiska "Jag sackar efter tills du säger Stå". Har inte sett tendensen innan men kanske har jag varit ouppmärksam - det ÄR ju faktiskt en stor nackdel med att träna ensam.
Vi struntade i momentet och koncentrerade oss på linförigheten istället - japp, han sackar efter. Fan också. Känner mig lite snopen. Linförigheten var nämligen hur bra som helst förut med perfekt bakdelskontroll.
Men det är bara att fundera lite och sedan ta nya tag! Kanske skall jag bara förbättra linförigheten och vänta med att kedja ihop ställande och läggande-momenten tills lydnadsgruppen börjar igen? Allt går ju så mycket fortare framåt när man väl har en instruktör som observerar en och kan ge feedback...

En positiv grej är att apporteringen fungerar hur bra som helst! Så där har det verkligen lossnat :-)

De nya lokalerna är i ett gammalt sekelskifteshus med många bevarade orginaldetaljer som smal pärlspont, ljuvligt spröjsade fönster och tidstypiska lister. Trägolven är underbara men är ju tyvärr inkompatibla med kurs- och dagisverksamhet. Huset ligger underbart alldeles intill en å, i lugn lantlig miljö. Jag älskar verkligen gamla hus och ser fram emot att kunna träna där snart.



Kan varmt rekommendera Baileys dagis och övrig kursverksamhet på Villgotts! Han har gått där sedan han var en 4 månaders liten parvel (han stod i dagiskö redan innan han var född...) och fått en fenomenal uppfostran och skolgång av äldre duktiga hanar och tikar. Är det någonting som staffar behöver är det möjligheten att utveckla ett bra hundspråk och kunna umgås med alla typer av hundar. Hos Ninni tryckte jag även mina första trevande klick och har gått mängder med kurser där. Perfekt att kunna träna inomhus och få god fika när man går kurs ;-)
Ninni och Pelle har även ett jättemysigt pensionat hemma hos sig där Baileys alltid får vara när vi åker skidor eller är på solsemester.
Är jätteglad över att ha ett sådant fantastiskt dagis här i närheten - annars vet jag aldrig hur vi hade löst det med Mikaels jobb och min egen ofrivilliga pendling ner till Malmö...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar