lördag 1 oktober 2011

Avslutning på Ditte-kursen :-(

 
Fredagsträning
Näst sista gången på kursen, gick även denna gång av stapeln på Kransmossen i Borås. Ett jättetrevligt träningsställe med både gräs och grusplan! Solen sken och det var härligt höstväder (som vi verkligen inte är bortskämda med i år!)
 
Jag valde att titta på mitt fotgående i vänstersvängar och fick bra tips. Baileys följer med skitsnyggt och jobbar fantastiskt med rumpan, men jag måste bli säkrare när jag går och inte tänka så mycket.
Andra individuella omgången valde jag att titta på apporteringen, som verkligen var urdålig förra veckan hos Mona. Jag har övat lite med omvänt lockande men det känns som att vi inte kommer framåt. Fick många bra tips av Ditte, även inför tvåans apportering, och vi har övat på detta i flera korta pass under helgen som var. Jag nöter väl på och känner mig fram, så får vi se om det lossnar!
 
 
 
 
Lycka är att hitta en solvrå att njuta av inomhus! Då kan man bara ligga och blunda... :-)
 
 
 
Gruppmomenten blev ett nedslag för oss, och jag grämde mig ordentligt över detta i bilen på vägen hem. Han fryser nämligen på platsliggningen och ligger oroligt. Jäkla dåliga höst som kom så fort! Var är brittsommaren som jag beställde? Det kändes himla tråkigt, eftersom vi haft en sådan lång period med jättefin trygg fokuserad platsliggning.
Det här raserade min plan om att tävla tre gånger i ettan i höst. Vädret rår jag ju inte över, och det är ju inte tillåtet med värmedyna och overall på platsliggning ;-) Jag har anmält till tävlingen på Borås BK nästa söndag, men vi får se. Är det dåligt väder kommer vi inte starta.
 
 
Efter de tävlingsmässiga gruppmomenten fick vi göra en platsliggning i ring med mycket störning från Ditte. Hon gick omkring och ropade "Godis, godis, godis!" "Titta där!" "Hej hunden hejsan hejsan!" osv. Mig kom hon och började kittla bakifrån, jag hade fullt sjå med att behålla min position och fokusera på Baileys - som nog undrade vad den knasiga tävlingsledaren höll på med. Han klarade iallafall störningarna jättefint.
Därefter körde vi individuell träning allihop på en stor grusplan. Jag fokuserade på att göra bra ingångar på plan, vilket jag tyckte lyckades bra. Han har ett helt annat fokus från början nu, ända sedan jag började med att han själv får bjuda in till fotgående. Jag gjorde en kedja med fotgående till kommendering som gick jättebra och avslutade med en skitsnygg inkallning. Sedan kampanjade jag lägganden med armbågar i backen - vad skall det vara bra för tycker Baileys, när man kan ligga och stötta sig på framtassarna med armbågarna i luften? Säkert lika bekvämt som det ser ut? :-P
 
 
 
 
Sluta fota mig! Ser du inte att jag solar? Shas!



Tisdagsträning
Förra tisdagen var det dags för den sista kursomgången för Ditte innan hon flyttar till Linköping, snyft. Vi har blivit ett gott gäng på kursen, och igår träffades vi på Elfsborgs brukshundsklubb. Vädret belönade oss med ösregn. Naturligtvis, vad annars? Jag läste i tidningen att det regnat mer än dubbelt så mycket i augusti än normalt, och att september varit den regnigaste månaden någonsin, sedan de började göra mätningarna på 1800-talet...
 
 
Vi började inomhus i klubbstugan med att en i taget arbeta några minuter med hunden och se ifall de klarade av att fokusera i ny miljö, trångt utrymme med många främmande människor och hundar som passerar ut och in. Det gick galant, Baileys var med på noterna direkt. Sedan gjorde vi ett varv till, denna gång skulle vi hitta fem olika sätt att belöna hunden på. Jätterolig övning som är mer utmanande än den låter! Jag valde:
- godisbelöning
- leksak
- externbelöning med skick till skål
- belöning med omvänt lockande
- belöning med cirkuskonst (Baileys älskar ju "tricksen" som Mikael lärt honom: snurra och rulla)
- belöning med mattelek (vi har en jätterolig knuff-lek som han blir glad av)
 
 
 
Världens finaste....!
 
 
 
Jag valde att köra mitt individuella inomhus och hade bestämt mig för att låta Ditte introducera oss i momentet Fjärr. Det blev mest prat och lite träning där jag lockade upp till snygga sättanden från ligg med hjälp av godis. Fjärren är i sanning ett mycket komplicerat och svårt moment som kommer ta låååååång tid att få fason på. Iallafall om man vill ha en Fjärr som platsar på de stora mästerskapen... ;-) Alla olika kommandon och handtecken för alla olika skiften och vovven måste ha frysta baktassar...ja jisses!  Det kommer bli kul och spännande med tvåan känner jag :-D
 
Nu blir det ingen mer träning för Ditte i höst - hon kommer förhoppningsvis ha en momentkurs i Fritt följ efter nyår som vi ser fram emot. Tack goa Ditte för den här tiden!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar