måndag 3 oktober 2011

Happy times!

Storebror Baileys tävlingsmatchas inför söndagens debut. Mitt mål med tävlingen är att ha en rolig stund med honom - och se ifall mina tävlingsmässiga belöningar räcker i kedjorna. Momenten i sig struntar jag i - det viktiga är Baileys attityd och att vara glada ihop under hela stunden! Och det i sig tycker jag är en långt större utmaning än själva momentträningen.



Moment: tandvisning


Jag tror att jag behöver träna mycket på att kunna gå vidare, om något moment fallerar, släppa det, berömma min hund och sedan fortsätta lika glatt som tidigare utan att låta ett misslyckande tynga ner mig som förare. För de misslyckanden som kommer ske, kommer enkom vara mitt fel. Den stora utmaningen blir således jag själv. Jag hoppas att jag lyckas bra, men även misstag och felbeslut lär man sig av! Jag ville verkligen komma ut och tävla innan vintern, så att jag kan checka av min egen reaktion i en tävlingssituation med nervositet och störningar.


Moment: Attackträning


Något som jag dessutom vill testa är transporterna mellan momenten, hur de funkar. Jag vill helst, när jag bryter momentet och belönar, att han självmant söker sig in till sidan efteråt. Idag tror jag att han gärna pausar lite och kanske nosar runt efter att vi brutit, eftersom vi är "klara".  Jag vill ogärna kommendera min hund till utgångsställning, denna position vill jag att han söker själv - men det är inte säkert att han gör detta i en tävlingssituation. Så detta skall bli intressant att se hur vi båda agerar på plan, och förhoppningsvis ge mycket nyttig information kring fortsatt träning och upplägg av kedjor :-)



Moment: Läggande under gång


Just nu tränar vi långa (4-7 min) platsliggningar på vått underlag med externbelöning bakom honom - målet är att två minuter med störning iform av publik och ev. oroliga grannar skall kännas lätt för honom.
Apporteringen kan jag glädjande meddela att den fungerar kanon, sen jag beslutade att ge kommando och låta honom gripa direkt utan att invänta tävlingsledarens kommando. Hoppas att det håller även på söndag, men gör det inte det så är det inget att gräma sig över. Jag känner att vi är på rätt väg när det gäller attityden för detta moment!



Moment: Apportering till rabiat tävlingsledare


Läggande under gång håller jag på att kvalitetssäkra - detta är ett av momenten som jag kan tänka mig att det fallerar i en längre kedja. Tänkbart scenario är att han inte lägger sig direkt, samt att armbågarna inte ligger mot underlaget när jag rör mig bort från honom. Därför tränar vi nu med att kampanja ligga kvar, medan jag springer förbi honom, marcherar, går runt honom, kliver över honom osv. Det skall löna sig att ligga kvar :-)




Moment: Haha du kan inte ta mig



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar