tisdag 1 februari 2011

Skjut mig långsamt

Idag är det första klassens skitväder, regn och snö. Efter 20 sekunders morgonkiss bestämde sig Baileys att han minsann aldrig mer tänkte gå ut!
Han blev grovt förolämpad när jag tvingade ut honom på shoppingrunda och inte tillät honom att hoppa in i bilen förrän han hade kissat - skitsur går han in under grannens studsmatta och sittkissar där. Sen vägrar han komma ut därifrån. Tog ett jättefult kort på honom med mobilen men av någon anledning kan jag inte skicka det hit till bloggen...men det kanske kommer sen! :-)

Väl inne i bilen svepte jag in grinolle i en filt, så fick han sitta där och se förorättad ut när jag körde runt och gjorde mina ärenden. Vi avslutade med att åka till djuraffären där han själv fick välja ut några goda ben (skulle han få bestämma skulle han bara vilja äta oxstrupar, men jag köpte några "vanliga" ben också...) samt en grön liten pipboll som säkert kommer hålla flera sekunder vid nästa träningspass :-P

Fick ett trevligt brev häromdagen, Baileys HC-certifikat från England som visar att han är CLEAR! Han är genetiskt clear för L2Hga, men eftersom mamma Lilo ej är HC-testad så skickade jag och Jennie, som har Baileys supervackra syster Harriet, blodprov till England för dna-testning eftersom båda kommer användas i avel i vår. Nu håller vi tummarna att även Harriet är HC-clear!



Och sen damp ett ännu trevligare mail ner i inkorgen, från Jenny Pleym som är ordförande i Marks agilityklubb. Jag och Baileys tillsammans med 3 andra ekipage har blivit utvalda att få gå en kurs i hoppteknik för Christina Beskow till våren! :-) Jag har efterfrågat träning med fokus på just hoppteknik, eftersom jag är gammal hoppryttare själv och har erfarenhet av hur man hoppar in unga hästar och lär dem taxera och hoppa ekonomiskt. Skall man tävla, vilket ju är målet, tror jag man vinner mycket på att ha en teknikfast hund. Baileys teknik har utvecklats med stormsteg men jag upplever honom fortfarande som ganska valpig i sina rörelser ibland - vissa gånger kan han tillexempel taxera rakt in i ett hinder utan att vifta på öronen när bommarna flyger åt alla håll. Nu vet jag inte hur mycket som är rasbundet och som är individbundet iochförsig. Staffen är ju bold and fearless på gott och ont :-)


Hoho?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar