onsdag 9 februari 2011

Agilityhandling

Japp, att det finns brister i handlingen kunde man nog konstatera efter söndagens pass :-)
Vi fick göra en lite svårare bana där hunden skall hoppa i olika vinklar snett längs en diagonal, lite meckigt att förklara - och svårt att få till när Baileys alltid söker sig till min vänstra sida om jag inte är övertydlig med högerhanden. Helt plötsligt är hunden på min vänstra sida trots att han var på höger från början...smällar man får ta när man tränat mycket lydnad och dessutom har vänster sida som default-läge vid inkallning på promenader och posítion vid löpträning. Vänster sida sitter i ryggmärgen på honom sedan han var valp...på gott och ont.

1. Träna mer "övertydlig" högerhandling så att han inte byter sida till vänster om jag inte visar nånting med någon hand. Det är mina händer han går på, har jag inte en jättetydlig högerhand ute i luften så byter han sida till vänster oavsett min kroppsposition eller riktning. Ingen handling är alltid vänsterhandling för Baileys.
2. Ropa och ta in honom mycket mycket tidigare, jag måste ge kommando när han är över hindret eller kanske nästan precis innan - eftersom han är så snabb hinner han komma 20 meter innan jag hunnit öppna munnen eller visa med kroppen vart vi ska...lite snopet... Det är inte det att han inte reagerar eller lyssnar på vad jag säger, för det gör han direkt - men vägbeskrivningen kommer för sent från hans sengångar-matte.

Söndagens pass var hursomhelst lika trevligt som alltid. Jättegoa människor och hundar! Och härlig stämning, underbart att få vara med! :-D 
Baileys har fått en ny kärlek som han blir jätteglad över att se varje gång. Västgötaspetsen Stina som är urgullig, gör ständigt lekinviter mot honom och är allmänt supermysig till sättet. Baileys vill gärna leka - och säkert en del annat också... :-P

Någonting som jag blev förvånad över är att slalomen inte verkar funka när vi gör enklare kombinationer eller banor. Det är precis som att han inte ser pinnarna utan bara springer rakt fram eller gör helt urbota korkade "lösningar"...är helt ställd eftersom han före träningsuppehållet och dessutom långt innan dess klarade 12 pinnar galant och gjorde sällan fel. Men sen plockade jag isär momentet från scratch eftersom det inte alls funkade med slalom när han var på min högra sida. Och i 2+2 gör han 98% rätt när han är på högersidan nu, och gör aldrig fel på själva ingången! Men 4+4 med andra pinnar och från min vänstra sida : fattade ingenting, tog inte ingångarna rätt och "såg" inte pinnarna, utan antagligen bara de roliga hindrena framför.
Oerhört frustrerande...! Undrar om det kan vara för att tävlingsslalomen sitter ihop på en järnremsa och inte bara stängselpinnar som man trycker ner i ridhussanden - men kan han verkligen tycka att de är så olika? Jag kanske överskattar hans intelligens...

Så fort snön och tjälen går ur backen skall jag handla egna pinnar och göra världens vårkampanj på slalom från alla håll och kanter! Men än så länge ligger den kvar på sina ställen:

Tur ändå att jag är så jäkla söt i min overall!

2 kommentarer:

  1. Tack för alla fina bilder på snyggingen!=)

    SvaraRadera
  2. Mot Kanada!
    Tidigt imorgon bitti bär det av och jag önskar mig en så här härlig historia från agilityträningen två söndagar framåt ;)
    Kram Lina

    PS.
    Jäkla söt var ordet...
    DS

    SvaraRadera