fredag 11 februari 2011

Öppenträning

I tisdags var vi på Öppen träning på Villgotts hund, det var första gången jag tränade i deras nya lokaler och som vanligt var det härlig stämning. Agilitymattan som hantverkarna lagt in är en dröm att träna på!
Denna gång var vi bara tre stycken men hade det desto mysigare :-) Tiden bara rinner i väg när man fikar och pratar hund. Jag tränade främst fotposition med Baileys och han var med på noterna direkt! Skönt att han är relativt "svårstörd", trots att kompisen Viska gör lekinviter och vill busa kan han koncentrera sig och tycker att arbetet är kul!

Jag övade inte fotgående i långa sträckor utan fokuserade på sidoförflyttningar, svängar, ett steg fram, ett steg bak osv. Det gick jättebra. På måndag skall vi på Fritt Följ specialkurs för Ditte på Vift, det ska bli spännande och jag hoppas vi lär oss massor!

Mot slutet av passet fick vi pröva på en freestyleövning som Ninni hade övat med Viska. I freestyle skall hunden blandannat kunna backa spikrakt bakåt åtskilliga meter, och en av grundövningarna är att låta hunden gå in mellan två grindar eller liknande så att en 2-3 meter lång, trång passage bildas (som man sedan breddar efter hand som hunden sätter rörelsen). Baileys gick glatt in i "gången", fick godis och sedan väntade jag ut honom. Nu var han trött och inte lika operant som annars kanske, så han prövade ett tag med att kakadua-tuta sig ur situationen. Men det var ju inte det vi var ute efter, även om han är bedårande söt när han kvittrar. Men efter ett par repetitioner så kunde han backa ur utan kakadua-tut.
Freestyle verkar vara väldigt roligt, precis som nästan all annan hundträning, men dygnet har ju bara 24 timmar....suck.

Stadgeträning
Jag har även övat en del stadgeträning i fotposition och med Baileys framför mig, det fick vi nämligen göra första tillfället på tävlingslydnaden för Lottis. Detta var Baileys urdålig på - delvis berodde det på det otrevliga bemötandet vi fick i entren som sänkte mig totalt och gjorde det svårt att peppa honom. Men delvis berodde det på att vi utställningstränat med Baileys uppställd och att han skall följa mitt finger med blicken. Hmm...den här övningen gick alltså ut på precis tvärtom; behålla ögonkontakten trots att matte rör händerna på olika vis. Klart det blev lite förvirrande för honom.
Något som han däremot var bra på var att behålla ögonkontakt trots att min träningspartner (jag och namn...morr! En jättetrevlig tjej iallafall som hade en fin lydig tik, tror de tävlar i klass 2?) gick framför oss och "störde" på olika sätt och vis. Hennes hund var tvärtom, hade inga problem med handvevande matte, däremot fick hon anstränga sig att behålla ögonkontakten när jag rörde mig nära. Tänk så olika hundar kan vara :-)

Nu har vi tränat hemma och det tog inte många gånger innan Baileys fattade galoppen! I tisdags när vi övade failade han på första och fick ett retfullt felkommando, och då var det som om han kom ihåg "Ahaaaa! Nu vet jag vad vi gör! Mig lurar du inte nån mer gång!" och så spände han ögonen i mig ännu intensivare när jag "störde" med olika handrörelser i fotposition. Herregud vad stora ögon den hunden kan få ibland.... ;-)

4 kommentarer:

  1. Fin bild på Baileys, hur gammal är han där?:)
    Jag har en halvsyster till Baileys, från Lilos andra kull, Klara :)

    Ha de bra //Jenny, Dolly och Klara

    SvaraRadera
  2. Det är Emelie som har Kaktus och Russin som tagit bilden på Baileys första utställning, en inoff i Sätila där han blev BIR ;-) Han är ganska så exakt 4 månader på bilden. Pussa halvsyster klara från oss! Har du någon blogg eller så? Kram, Emma

    SvaraRadera
  3. Han är så fin din Baileys, de var han som fick mig att smälta för röda staffar1 ;)

    Ja jag har en blogg, dock väääldigt dålig på att uppdatera den, försöker bli bättre:)

    www.idajennymaria.blogg.se

    Kram/Jenny

    SvaraRadera