torsdag 3 februari 2011

Agilitytips mottages tacksamt!

Om ni har litteraturtips eller tips på bra nätsidor om agility får ni gärna tipsa mig om dem!
Jag har i dagsläget bara två böcker i ämnet, båda skrivna av Marie Hansson. Har inte läst någon av dom från pärm till pärm ännu utan bara bläddrat igenom och läst vissa avsnitt. Jag hoppas jag kan läsa in mig mer teoretiskt inför vårens kurser och träningar i agility - just nu är det min begränsade kunskap som begränsar Baileys, han är helt enkelt duktigare än jag :-)

Är på jakt efter slalompinnar att sticka ner i marken (när den förbannade tjälen smält bort) så att jag på egen hand kan träna mycket 2+2 med högerhandling i slalomen - våran svagaste punkt för tillfället.
Finns det någon bra sida att beställa från eller fysisk butik ni kan rekommendera - gör det gärna! :-)

Imorgon är jag "ledig", och hoppas på fint foto- och vovvenadväder! Är trött på slask och übersketen hund varje gång man varit ute. Dammsög och våttorkade hela huset igår och på kvällen när jag gick barfota hade vi redan sand och grus i hela hallen - från det våta täcket och från Baileys tassar - sandkornen sitter som klistrade när tassarna är våta och omöjliga att torka bort med handduken, men när de sedan torkar till så lossnar de likt mjäll från en psoriasispatient...


Va? Skulle jag grusa ner? Löjligt. Ge mig en kaka nu och håll käften.

Apropå regn och kyla, funderar på att införskaffa en sån här vattentätt bädd från http://www.out-n-out.se/ inför vårens träningar utomhus. Den har vattentät botten, är "ihoppackningsbar"och i  helt rimligt prisläge. Vad tror ni? Letade efter något liknande på My Dog men hittade ingenting då.
Den lär bli uppskattad av Baileys med tanke på att han
1. inte har någon underull
2. inget underhudsfett heller för den delen
3. är mesig och lite halvgay i personligheten
4. har extremt dysfunktionell termostat och fryser jättelätt.

Hans favoritplats är en jättestark halogenbygglampa på övervåningen som blir sinnessjukt varm och som har brandvarningsrisk-märkning på sig. Man får absolut inte tappa något eller lägga något på lampan då damm eller föremål då kan självantända. Ja, denna lampa ligger Baileys upptryckt emot när vi renoverar...

4 kommentarer:

  1. Jag kan tipsa dig om pinnarna i alla fall. Promenera ner till Lantmännen eller Granngården eller vad det heter nu för tiden (de byter ju namn allt som oftast). De har pinnar - såna man sticker ner med en metallspets i jorden - som vi har på agilityträningen. Stängselpinnar är det. Perfekta. De ligger i 5-pack tror jag - eller nåt.
    Jag har hört att de ska finnas billigare på Ullared om du har vägarna dit.
    Sedan kan du köra i trädgården. Så gjorde jag. Två, tre vändor i slalomet efter varje promenad när vi passerade. Ska köra samma medicin med "fel sida" så snart det går att stampa ner pinnarna.
    Good Luck!
    Lina

    SvaraRadera
  2. Ahaaaaa, är det stängselpinnar vi har? Perfekt, Granngården/Odal/Lantmännen/VL nästa! :-D

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad kul att se hur det går framåt så mkt för er på varje träningstillfälle i ridhuset. Baileys är en blivande superstjärna! Du ville ha tips om hemsidor.. Jag skriver lite om agility i bloggen ibland. (klickercenter.se)Jag har även en del artiklar om både agility och klickerträning och länkar till andra nyttiga sidor. Hoppas du hittar ngt du tycker är intressant: / MVH Tiina

    SvaraRadera
  4. Tack för de orden Tiina! :-) Jag är glad att vi blivit så väl emottagna i gruppen och över alla tips vi får. Skall genast surfa in på din sida och botanisera! :-)

    SvaraRadera