söndag 20 februari 2011

Freezing...

Det var sanslöst kallt i ridhuset när kvällens agilityträning gick av stapeln! Jag hade tre lager tröjor plus jacka och dubbla byxor, dubbla sockar och tjocka vinterkängor och handskar. Höll på att frysa arslet av mig och snoret forsade ur näsan...

Började passet med att sätta upp 2+2 med hopphinder framför och bakom. Att ha ett hinder bakom gjorde ingenting enligt Baileys, men att ha ett hinder framför? Nej det kunde han inte förstå vad det skulle vara bra för utan hoppade första, sprang glatt förbi slalomen och hoppade andra...grr. Övningen blev ändå lyckad, han fattade snabbt och jag satte ihop 2+2 till 4 - men tjälen i ridhusbotten gjorde det nästan stört omöjligt att få ner pinnarna så efter varje repetition såg slalomet ut som ett kalhygge efter att "stormen Gudrun" flugit igenom...

Sen var jag med de andra och deltog i alla övningar som Lena satt upp för dagens träning, med undantaget att vi inte körde slalomen på bana. Visst kliar det i fingrarna när man skall köra, men jag har bestämt mig - han måste kunna 4 pinnar med högerhandling oavsett ingångsvinkel och min position med hinder framför och bakom innan jag vill köra slalom på bana igen. Att få en massa missar känns sjukt onödigt, och än är vi inte tävlingsklara så egentligen har jag inget att förlora på detta upplägg. Hellre ha en hund som är supersäker i slalom än att ha en hund som är osäker och gärna missar.

Starterna är jobbiga tycker Baileys, idag var han så taggad att han låtsades glömma bort vad "Sitt" betyder (han blir dessutom avundsjuk på de andra och tycker det är fruktansvärt orättvist att inte han får köra hela tiden utan måste vänta på sin tur, för att visa sitt missnöje kakaduar han högt...nåväl, tur att han inte skäller iallafall. Hellre kakaduatut än en skällmaskin på repeat!)
För varje gång det var våran tur och jag kommenderade Sitt vid startlinjen så tittade han på mig som jag var dum i huvet; "Sitt?! Det har jag minsann aldrig hört talas om! Vad är det för dumheter?!". Efter några sekunder ger han upp och sätter sig - men  vid varje start var det en ny testrunda: Sitt? Vad betyder det för nåt? Kan jag inte stå istället?...

Handlingen fungerar bättre för varje gång - härligt att det går framåt hela tiden! Fick feedback på att jag måste sträcka på mig mer och inte luta mig framåt som en fällkniv - denna position blir svårläst för hunden. Baileys var hursomhelst kanonfin på alla övningar idag, förig och fin!


Sitta och vänta på startkommando går väl an när man är ensam på ett fält utan en massa hets och störning ;-)

I pauserna mellan rundorna tränade vi en del fritt följ, eftersom vi skall på andra omgången av Dittes kurs imorgon. Lite synd, för jag har knappt inte hunnit träna nånting på det jag fick tips om förra måndagen - för min del hade det varit bättre att ha två veckors mellanrum. Det här är iallafall vad jag konstaterat hittills: Han vill gärna sätta sig snett i fotpositionen sedan jag började med att belöna bakom ryggen. Morr! Skall ta upp detta med Ditte och höra vad hon har för tips att ge ang. detta.

När han är på, har han en jäkla tendens till att vilja ligga lite före hela tiden i fria följet. Jag har dessutom mig själv att skylla som belönat denna position, jag har varit orolig för att han skall släpa och det är ju lättare att ha ögonkontakt när han går lite framför...morr igen! Dumma mig, så får jag inte tänka!
Han har jättefina höger och vänstersvängar med jättebra bakdelskontroll och idag övade vi även på tempoväxlingar vilket gick skitbra! Superfin kontakt, inte ett blicksläpp trots att jag sprang fort! :-)


Terränghoppning :-P

Innan idag gick vi en härlig tvåtimmars runda i solskenet, kallt men uppfriskande! Så nu är det en trött grabb som sovit med huvudet i mitt knä hela kvällen :-)

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa agility :D Kan jag hålla ögonen öppna nästa söndag så kommer jag och Singha. Men vi ska till "Hund i Harmoni" också den söndagen - och jag kommer ha stabil Jet Lag. Hmmm hoppas jag orkar för jag längtar till det kalla ridhuset ;)
    Ha en go vecka Emma och lycka till på måndagskursen.
    Kram Lina (som kastar trånande blickar efter varje hund i Whistler och saknar Singha VÄLDIGT)

    SvaraRadera
  2. Kan du så kom snälla! :-) Du kan ju bara stå stilla i mitten och liksom fjärrkommendera Singha genom banan! :-D Vad ska ni göra på Hund i harmoni? Baileys brukar få massage där av Anna, och nu i mars skall vi gå Hundmassage för hemmabruk del 1 och 2 där, skall bli jätteskoj!

    Njut av åkningen nu sista veckan!

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    Det är en friskvårdsföreläsning med Anna som Lagottoklubben ordnar. Och får vi se en lagotto träna och så ska Anna känna igenom våra hundar. Är jätteglad att vi lyckades få en plats :D
    Du kan kika här om du får en sekund över - scrolla ner lite på sidan...
    http://lagottokungsbacka.blogspot.com
    Jag fjärrkommendera *fniss* - försöka kan man ju alltid ;)
    Nu ska vi ut på "laggarna" - tror inte man kan gissa hur detta är om man inte varit här - fantastic! I svenska fjällen har jag haft med mig Singha en del - det skulle inte gå här. Hon skulle försvinna direkt. Snöbasen är ca 3,3 meter :D och den är mjuk och fluffig!!! Vi skulle få sätta lavinsändare på kraken för att hitta henne igen.
    Kan du fixa lite fin vår tills vi kommer hem? Dina fina bilder ser så våraktiga ut! Så njuter vi.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Åh vad roligt, jag tycker Anna är jätteduktig! Kan inte hon komma och föreläsa för oss på agilityklubben? Det hade varit superskoj! :-D
    Ps du hade kunnat dra Singha på en pulka så hade hon hållit sig ovanför snön ;-)

    SvaraRadera