torsdag 24 februari 2011

Störningsträning

På tisdagens öppenträning på Villgotts hund ville jag träna med så mycket störning som möjligt.
Stadgeträningen att hålla ögonkontakt i fotposition trots att jag vevar med armarna, viftar med godis framför näsan och så vidare, hade han ju jättesvårt för i början. Nu går det hur bra som helst - han fattar vad han skall göra och då är det inte mycket som rubbar honom.
Bästaste Ninni lekte runt med Baileys älsklingskompis Viska utan problem, och hoppade väldigt fina grodhopp runtoss. Konstig dagisfröken tänkte nog Baileys, men störningen klarade han galant! Är faktiskt imponerad, Ninni är en av de personer han älskar mest och blir gladast och jobbigast av att se - så att använda henne som störning är ingen enkel uppgift för honom. (Imorse när jag lämnade honom hos Ninni och Anne på dagis gjorde han en frivolt från stillastående av ren exaltation över att se dom...)

Vi tränade även fortsatt på att vänta i position efter klick, att inte sträcka sig efter gottan. Detta fungerar perfekt när han sitter framför mig, men det är svårare i fotposition - och speciellt när man tränat fritt följ ett par omgångar och han är uppe i varv, intensiv och "på" - då glömmer han gärna bort sig och vill sträcka sig/hoppa efter gottan. Men han har gjort enorma framsteg efter bara ett fåtal pass, så nog kommer även det här att gå vägen :-)

Vi tränade även platsliggning med varierande störning. Jag går runt i lokalen, flyttar mig, kommer fram till honom, går runt honom, ställer mig i "fotposition", går över honom osv. Detta är han helt med på, han reser sig endast upp i utgångsställning på kommandot "Kom upp".
Sedan fick Ninni hoppa runt och störa med Viska på väldigt nära håll, och det var svårare tyckte Baileys. Oj oj oj vad han spände ögonen i mig när hans favorittjejer lattjade runt honom. "Detta skall jag klara, matte!" Och det gjorde han naturligtvis. Även när jag stod i andra änden av lokalen (17 meter).

Detta bådar gott inför platsliggningen. Jag vill ha en hund som ligger kvar i alla tänkbara situationer, i klass 1 får man nog räkna med att många hundar reser sig upp, går fram till matte etc. Jag tänkte försöka dra ihop några övningsobjekt som får platsligga med Baileys och gärna "olydiga" sådana som inte ligger still! Jag vill även träna på att han ligger kvar, när någon annan kallar in sin hund jämte honom - att se en hund rusa iväg bort från honom är ju bra impulskontrollträning...

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag kan komma med Nero på öppen träning nästa gång. Han och jag går rallylydnad för Ninni nu men jag kan gärna ställa upp på lite platsliggning. Det kommer garanterat att bli bra störning för Baileys och bra träning för mig och Nero. Är det varje Tisdag? Hälsningar,
    "Dagis Nero" och Cilla

    SvaraRadera
  2. Hej Cilla! Vad roligt! :-D Öppenträningen är varannan tisdag, men jag brukar alltid ringa Ninni före så att jag säkert vet. Det var öppenträning nu i tisdags, dvs v.8 - så nästa gång borde bli v.10. På öppenträningarna kan man ju träna vadsomhelst - rally, agility, passivitet, freestyle - tycker det är ett klockrent tillfälle att träna med störningar från andra hundar och dessutom få lite tips från Ninni om man undrar något :-D

    SvaraRadera