söndag 13 februari 2011

Sexyback

Jäklar vilka ryggfileér grabben börjar få, på så här kort tid(!) Jag tackar agilityn för detta, man kan lägga hela handen bakom skuldrorna och känna hur brutalbreda latsar han har! Ska ta en bild någon dag... Det bådar iallafall gott inför vårens terränglöpning :-)

Ikväll var vi i vanlig ordning på agilityträning i Karlsheds kalla ridhus. Baileys var taggad som fan, och det var lite "full göteborgare på en finlandsfärja"-attityd när han svepte fram över banan. Han är SÅ rolig att träna och svansen går som en liten propeller! Det kanske är tack vare den som han är så jäkla snabb...
Handlingen blir bättre och bättre, vi fick till ett par snygga byten och jag kommer mer in i det hela för varje gång. Jag får också supermånga bra tips från de övriga gruppdeltagarna, perfekt att ha 10-12 stycken som står och detaljstirrar ut en när man gör en övning (alltså det här med att vara nervös, skämmig och be om ursäkt för sig själv - ja, det är bara att lägga ner om man vill lära sig något och utvecklas). Hade inte fått ut hälften av träningstillfällena om jag inte fått deltagarnas feedback och jag suger tacksamt i mig som en badsvamp!

Fick tillexempel en bra synpunkt från Lena som håller i träningarna: Träna slalom med hinder före och efter. Antagligen är det därför Baileys blir som ett frågetecken när det dyker upp onödiga pinnar som står i vägen på hans bana - hallå, jag vill ju bara hoppa hinder! Så det skall jag öva på bara jag får tillfälle att öva själv på slalommomentet. Saknar ju för tillfället både pinnar och plats att vara på - agilityplanen som alla medlemmar har fri tillgång till är ju fortfarande istäckt...morr.
Idag satte jag ihop 2+2 till 4 med högerhandling från lite olika ingångsvinklar och Baileys var med på noterna. han tycker att slalom är skitkul eftersom det står en rolig godisburk några meter framför - weee!

Ikväll var det superkallt både utomhus och i ridhuset, så jag var noga med att lägga på Back on Track-täcket i pauserna när vi väntade på vår tur. Älskar det täcket - när man sticker i handen så känner man att musklerna behåller värmen trots att hunden är stilla. Väl värt sin vikt i guld!
Passade också på att öva lite linförighet inför morgondagens FrittFölj-kurs för Ditte. Hon har ju bara sett Baileys i agilityn hittills, så det skall bli kul att gå en lydnadskurs för henne.


"Stå"

Innan idag, när jag skrapade bort gammal målarfärg på trappans vangstycken och Anders hårdvaxoljade golvet på andra våning, så hörde jag ett konstigt vovve-ljud. Lite kakaduatut-style... Smyger ut i vardagsrummet och där tränar Mikael (som egentligen skulle göra korv stroganoff till oss arbetare) korvlydnad med Baileys.

Fotposition på extremhalt golv...

Dom är sååååå gulliga ihop, Mikael har gått valpkurs och klickerkurs tillsammans med mig och Baileys men sedan fick träningen stryka på foten till förmån för jobb, egen träning och husrenovering. Baileys älskar dock sin husse och är väldigt tutig och "på" när Mikael tränar honom. Deras paradnummer "Rulla":


"Do the magic"....


Kolla hur han lutar åt höger :-)
Tyvärr fick jag inte något bra kort på själva rullningen, men påbörjan ser ni ju ovan och vad säger ni - världsklass?! :-D

3 kommentarer:

  1. Här kommer en hälsning från Kanada!
    Härligt att läsa om lite agilityträning (och allt annat roligt du skriver också förresten).
    Här är helt fantastisk skidåkning. Men det är lite av ett hundparadis också faktiskt. De har en i svenska ögon mycket avslappnad inställning till hundar. Lösa hundar spatserar omkring överallt och ibland undrar man om det finns någon husse eller matte i närheten eller om de helt enkelt rastar sig själva på Whistlers gågata? I många butiker ligger det en hund på en kudde eller sitter på trappan eller liknande. Gick förbi mataffären precis och där satt fem bundna hundar (konstigt att de var bundna?) utanför medan någon var inne och handlade.
    När vi kom till vårt hotell gick en gigantisk hund genom foajen - såg ut som en korsning mellan en varghund och en björn ungefär. Vet inte om han var gäst eller bodde här. Hemtrevligt.
    Vad man kan konstatera är att här kan inte finnas hundrädda människor. Det fungerar helt enkelt inte.
    Sköt om dig! Och Baileys. Och hälsa Mikael!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Gud vad härligt det låter med Whistler! Inte alls avundsjuk ;-) Åk och njut! Ps Singha skötte sig utmärkt på träningen igår :-)

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra!
    Henne saknar vi väldigt mycket.
    Är väl egentligen det enda vi saknar här ;)
    Snön vräker ner :) härlig åkning imorgon!

    SvaraRadera