söndag 13 februari 2011

Vårsol!

Denna helg har vi haft fullt upp med att vitvaxa och olja golven uppe på andra våning.  I slutet av veckan kommer de och sätter upp Ralph Lauren-tapeter...mmm!
Baileys har i vanlig ordning "hjälpt till" - lite tråkigt att vi varit inomhus i två dagar  när det har varit fullkomligt strålande väder utomhus :-( Men vovven har mutats med goda märgben och strupar, så han har inte protesterat trots allt. Dessutom kan man ju ligga och njuta i årets första solstrålar som letar sig in genom fönstren...




Sent igårkväll när alla andra kollade på pinsamt dåliga Melodifestivalen tog jag och Baileys på oss värmetäcke och reflexer och sträckte ut fötter och tassar i en härlig löprunda under stjärnklar himmel! Kallt och underbart!
Det är så himla smidigt att springa med honom, jag behöver inte ge ett enda kommando under hela turen - han vet vad han skall göra ändå: saktar självmant ner farten i nedförsbackar, sänker huvudet och arbetar med ryggen i uppförsbackar och när bilstrålkastare syns framför eller bakom oss så kommer han blixtsnabbt intill min sida. I regel upptäcker han bilarna före mig och har järnkoll både framåt och bakåt. Samma sak om han ser ett annat hundekipage, en ryttare eller cyklist - då svänger han självmant upp in till min sida och travar tätt intill mig tills han får framåt-kommando efter mötet. Helt klart värt all träning vi lade ner på honom som valp och unghund - nu när han är vuxen kan man bara skörda allt man "sådde" :-)

Eftersom  vi inte kunde gå på det nyvaxade golvet fick vi duscha hos mamma och pappa, och stannade sedan där resten av kvällen och åt räkor resp. märgben och glass med varma hallon och banan.  Ljuvligt! Och Baileys fick mysa med sin stora kärlek: min pappa. Jag tror inte ens att löptikar smäller högre än pappa Jan-Eric....

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vill bara tacka för ett inspirerande inlägg! Vi har precis börjat springa med Harry (våran staffe) och jag hoppas vi ska få det att fungera lika bra!

    mvh Elin

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, jag tycker löpträning för hunden är optimal konditions och styrketräning eftersom den får röra sig i sin naturliga gångart: trav. Koppelpromenader ger inte sällan ett stört rörelsemönster. Jag springer alltid i kuperad terräng, men nu under vinterhalvåret tvingas jag köra något pass per vecka på asfalt, vilket jag egentligen inte tycker om, men vill samtidigt underhålla träningen någorlunda tills vi kan börja köra på allvar igen, när snön smälter bort! :-)

    SvaraRadera