tisdag 22 februari 2011

Fritt Följ del 2





Igår var det dags av andra mastodontomgången av Dittes FANTASTISKA kurs Fritt Följ. Var helt slut efter de 3 timmarna, trots att man själv bara är uppe 10 min x 2 så sitter man ju och iakttar de andra hela tiden och suger åt sig av alla tips som Ditte gör och visar. Har ett helt fullklottrat blad med tips och ideer, dels skräddarsytt för mig och Baileys men även mer allmänna övningar och tankar man bör ha i bakhuvudet när man tränar.
Supernyttigt!



Jag ville ha hjälp med att Baileys sackar efter när vi kör långa fria följen. Han går ett visst antal steg, sen är han van att klicket kommer och då stannar han upp och tittar förvånat "Hallå, vart är mitt klick? Senila matte!" Mitt fel, då jag har väldigt lätt att fastna i en viss belöningsfrekvens och det lär han ju sig direkt ;-)


Men detta problem avhjälptes på bara ett par repetitioner genom att fortsätta gå när klicket kommer och ge belöningen i farten. Superenkelt, eller hur? Varför har jag inte gjort så, dumbass...Jag har faktiskt belönat exakt så tidigare, har varit noga med att belöna både under gång och i själva fotpositionen stilla. Men så fastnar man ju i ett visst läge efter ett tag, och nu var ju felet att jag stannade varje gång jag belönade "i farten".
(Ikväll när vi tränade på Villgotts öppenträning så var det problemet som bortblåst, han sackade inte efter någonting överhuvudtaget! Tänk vad små förändringar kan göra stor skillnad!)


Jag har massa anteckningar som jag tänkte renskriva i ett blogginlägg som en note to self, men det kommer när jag har tid. Ber om ursäkt för den hemska högersväng-bildserien, jag går som stelopererad Hitler och mössan håller på att åka av. Men vafan, hunden är ju söt iallafall och han är ju det viktiga! :-D






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar