måndag 19 mars 2012

Lördagsgodis


Tjohoo! Så här kul har vi haft hela helgen! ;-) Nu har vardagsrumsrenoveringen tagit fart igen efter tre veckors stillestånd pga influensa (som tydligen alla i min närhet insjuknade i, utom jag, peppar peppar! Det är bra att vistas med multisjuka och döende männsiskor som hostar på en dagarna i ända ;-))

Förra helgen var det vårvarmt, trädgårdspyssel, härliga löpturer, mysig tipspromenad på söndagen med fika vid sjön efteråt osv. Denna helg: ösregn, kyla, storm och det känns som att det enda jag gjort är att tvätta bilar...även om jag såg väldigt kitchig ut i min rosa outfit! :-D




Vi har två bilar, en pendlingsbil och en skrotbil. Jag längtar till den dagen vi köper en kombi som vi kan ha två krocksäkra hundburar i bagagen...i dagsläget åker hundarna livsfarligt i baksätet. Alternativt uppdelade, en i framsätet och en i baksätet, när Baileys anser att Humla är för störig. Visst blir det en del hundhår i bilen, men inte alls så att de stör (de har ju knappt någon päls, och därmed kan de inte heller fälla så mycket ) - men däremot lera. Och grus. Och sand. Och lera. Och grus. Och sand. Fy farao vad skitiga bilarna blir!!!



Åtskilliga timmar spenderades alltså på biltvätt, dammsugning, rengöring, putsning och sanering. Naturligtvis ösregnade det hela tiden.
Men årets första Mårbackapelargoner hann jag iallafall iväg och köpa! Underbart! (Håll tummarna nu att Mikael inte hinner vattna ihjäl dem i veckan som kommer...) Jag stod även ute i kylan och planterade penseer, bellis och minipåskliljor. Är det vår så är det!


Det blev även ett besök till djuraffären för införskaffande av lördagsgodis, laxolja och lite annat smått och gott. Dessa tuggben är 100% vegetabiliska och väldigt hårda. De är räfflade och skall vara "tandrengörande". Jag tycker de perfekta då de inte kladdar ner inomhus, men ändå tar lite tid för pansarkäftarna att sätta i sig. De flesta andra ben tar ju slut på någon sekund. De finns i smakerna Klorofyll, Kalcium, Natur och på bilden - Paprika. Jag tycker inte att det låter som några "hundvänliga" smaker - men Baileys och Humla älskar dem...
"Fyndade" även träningsgodis för 20:-, 1 kgs foderpåsar från Hills. Som hittat! :-D




Humla har, som ni kanske såg i tidigare inlägg, tydligen retarderat i utvecklingen och ligger nu på en mental nivå motsvarande åtta veckors valp. Hon har tre gånger i helgen bevisat att hon numera inte klarar av att vara ensam tio minuter utan att utöva den nya sysselsättningen: klättring. Och klättrar man tillräckligt högt - ja, då kan man hitta skålar med nötter. Som man kan välta ut och äta över hela huset. Hon hoppar från stillastående rakt upp på köksbänken...

Vi räknade ut att hon fått i sig nästan ett kilo hasselnötter på två dagar. Det är en hel del som skall ut den naturliga vägen - och det med besked! Hela hasselnötter, krossade hasselnötter och hasselnötsskal kommer ut på löpande band. Att skita 40 gånger på en förmiddag tar på krafterna, så inomhus är hon väldigt matt. Lite skadeglädje kan jag inte låta bli att känna...fy vad arga vi varit på henne dessa dagar. Nu blir det burförvaring ensamma stunder tills hon byggt upp förtroendekontot igen.


I fredags hade Mikael med sig en present hem! Vibram Fivefingers är sk barfota-löparskor, som jag velat ha länge. Jag hoppas att de kan vara räddningen för min löpträning - då jag i dagsläget har löpekonomi som en åttioåring med rullator (och säkerkligen också skulle bli omkörd av densamme om vi träffades ute i skogen). Jag har varit ledsen över detta ett tag, då fotkrånglet tar på krafterna och dämpar mig lite. Det bästa som finns är ju att kunna sticka ut med Baileys på en uppfriskande joggingtur vid sjön en ljus vårkväll...

Denna helg kunde jag inte testa dem, men förhoppningsvis blir det bättre väder denna vecka! Cross your fingers! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar