måndag 26 mars 2012

Vårsol!

En del av vårfägringen i kruka, Humla har beskurit några av kvistarna med nyfikna små tänder...


Det har varit en underbar helg i det vackra vädret, med härliga promenader i solen och mysiga joggingturer i mina nya skor (som är helt magiska!), varit hos mamma och pappa och ätit våfflor och tränat både lydnad och agility. Mikael har varit i Nice på konferens hela helgen, så jag, Baileys och Humla har fått hålla ställningarna själva här hemma :-)


En brunvit liten nos har dekorerat det gamla fönstret i vardagsrummet...skönt att slippa bry sig om fönsterputs när hela fasaden skall rivas och nya fönster skall in :-)

Jag har gjort inköp i färgaffären inför den kommande fasadrenoveringen som är i antågande. Denna helg var jag grymt sugen på att bygga upp ställningen själv runt hela huset och bara dra igång! För vem vill vara inne när det är sommarvärme ute?
Men i brist på manliga muskler har jag fått syssla med tjejpyssel istället - grejat i trädgården, och här har ju Humla specialkompetens i ämnet jord och gräs. Så hon har entusiastiskt hjälpt mig med att gräva bort gräsmatta runt alla fruktträd...duktig flicka! När vi gick bort till skogen och skulle dumpa grässvålen skulle båda hundarna prompt åka med i skottkärran, både dit och tillbaka. Baileys hade en två meter lång grov trästör med sig i munnen. Folk måste tro att vi är galna i den här familjen...





Vi har även, alla tre, lackat ektröskeln till sidoentren. Humla förstod direkt, när burken med lack kom fram, att det här var någonting för henne. Frågan är bara vad? Det kan man ju lista ut genom att pröva lite olika beteenden, för att se om det ger utdelning. Så Humla tränade vårt senaste projekt "Hakan i backen". På tröskeln. Så nu är hon skinnflådd och golvlackad på halsen och hakan.
Baileys har en mer stillsam approach till hantverksarbete, han observerar avvaktande på nära håll. Väldigt nära håll. Han satte sig på tröskeln.
Slutresultatet av tre lackningar är en något rugglig yta på tröskeln eftersom det är hundhår lite varstans samt gosedjursludd som lackats in. Man skall ju renovera personligt, heter det ju...
;-)


Baileys soltorkar i framsätet påväg hem från simningen.


När husse är borta dansar råttorna på bordet...? Om ni undrar vart jag satt någonstans så är det alltså där pläden är, mitt emellan Baileys och Humla :-P




Efter en hel helg utomhus i solen så blev Humlas nos jätteröd och varm.(Bilden är tagen med mobilkamerablixt så det röda syns inte så bra här). Jag hade inte en tanke på att ljusa hundar kunde vara känsliga för solen? Så nu skall vi köpa barnsolskyddsspray på Apoteket till gullnöten. Kanske kan jag få på henne en solhatt också?

Igår kom husse äntligen hem, och fick sina födelsedagspresenter i efterskott. Båda hundarna är experter på paketöppning, och det var farligt nära att pikétröjan fick livshotande skador av entusiastiska Baileysgaddar...
Sedan premiärgrillade vi för första gången i år - klockan nio på kvällen med engångsgrill och pannlampa! :-D



1 kommentar: