söndag 13 mars 2011

Agilityavslutning

Idag var det sista gången på vår ridhusträning med agilitygruppen. Det kändes på ett sätt lite tråkigt, men nu är både jag och Baileys tokladdade inför vårens alla spännande utmaningar som väntar oss! Ridhusträningen har varit oerhört utvecklande för oss, vi hade inte kunnat få en bättre uppstart på 2011.
Härliga Lena, som lett gruppen och försett oss med kluriga övningar och banor hela vintern, fick en bedårande liten parson russell i tovad hundull som en av tjejerna gjort! Klubben skall ha en tovningskurs med henne, där man själv kan få lära sig denna konst men tyvärr känner jag att tiden inte räcker till för att engagera sig i allt man vill... :-/

Idag var det lite jobbigt för Baileys, med en tik som precis gått ur höglöp och en annan tik som börjat sitt löp, han ville gärna fram och nosa i tjejrumpor om man inte passade honom ;-). Det är inte så att han "smiter" från ett sitt eller stanna-kommando, men han blir inte självmant passiv i pauserna mellan rundorna så har man inte gett ett stanna-kommando får man skylla sig själv.





Idag gick däcket kanon, han som hoppade BREDVID tre rundor på raken förra gången, hade inga problem alls med att hoppa ordentligt idag :-D
Slalomen är fortsatt "lite jobbig" för honom, idag sprang han inte förbi - så det går ju framåt iallafall, men han tog bara ingången och hade sedan för hög fart för att tråckla sig igenom resten vid första försöket. Så jag fick ta tillbaka honom och göra om - och då gör han det perfekt. Jag tror att han bara måste öva lite mer på att det faktiskt kommer slalom mitt i banorna - vi har ju övat banor utan slalom hela vintern, så det är inte så konstigt egentligen att det blir ovant när det helt plötsligt kommer ett "nytt" hinder mitt i. Han har alldeles för hög fart fram till slalomet, så han hinner inte bromsa in tillräckligt. Men några gånger till så kommer även det sitta tror jag :-)


Snart är gräsmattan grön igen...

I pauserna körde vi lite linförighet med "nya" positionen, som han greppat skitfort! Inga problem! I alla svängar, vändningar och halter är han perfekt - vad vi behöver mer övning på är längre raksträckor, där han kan börja vackla och inte vara lika säker i position. Skall bli nyttigt och roligt att börja  de nya kurserna för Ditte om några veckor. Snart är våren här på riktigt! :-D


2 kommentarer:

  1. B kan ju plöja över slalompinnarna som en kanonkula ist - får man avdrag för det? :-D Härlig bollbild!

    SvaraRadera
  2. Tro mig, det har han provat flera gånger...vet inte hur väl det går hem på tävling dock, eller att apportera nummerskyltarna till hindren? ;-)

    SvaraRadera