onsdag 2 mars 2011

Stormen Gudrun "tränar" slalom

I måndags fick jag nog och bestämde mig för att segra över vintern: jag tog fram mina inhandlade stängselpinnar och SPETTADE ner dem i marken. Eller nja, genom att hoppa på dem med hela min tyngd fick jag iallafall ner dem såpass att de inte välte bara Baileys andades på dem...
Tyvärr har jag bara 5 pinnar, skall köpa en bunt till. Så jag övade med bara 4 pinnar från olika ingångsvinklar och där jag befann mig i olika position i förhållande till slalomet. Bakom och vid sidan om är helt okej tycker Baileys, men om jag står EFTER slalomet dvs långt framför honom - nej, det kan han inte förstå vad det skall vara bra för. Så det skall vi öva på lite mer idag.


Godis och leksaker för 600 spänn plus en grisknorr i magen...

Vi åkte till djuraffären och bunkrade upp med träningsgodis och annat smaskens. Ett helt gäng med goda strupar och ett par nya träningsleksaker. Baileys snodde en grisknorr i affären, så den fick jag också betala för...Djurmagazinet hade extrapris på Frolic, något som jag aldrig använt till Baileys men vet att många gör. Kollar man på innehållsförteckningen finns det ju en del att anmärka på, men i små mängder som träningsgodis känns okej. Vi får väl se om det faller honom i smaken!


Sen på kvällen åkte vi och tränade i Villgotts lokal, innan Ninni och Carina skulle ha freestylekurs. Jag ville träna linförighet (gick jättebra med det nya kriteriet: inga tassar framför min tålinje) och sen såg jag att Ninni ej hade plockat undan agilityhindrena från kursen hon hade haft, så jag tänkte att jag skulle öva med slalom med hinder före och efter. Vilken skitdålig ide tyckte Baileys.
Eftersom han är så taggad när han är i lokalen och speciellt när Ninni är där så gör glädjen att han måste stänga av en del av hjärnkapaciteten för att ha energi till annat....så resonerar iallafall jag. Så han föll tillbaka i "varannan gång gör jag det klockrent, varannan gång testar jag att springa förbi eller varför inte rakt in i skiten så att alla pinnar flyger all världens väg(!)"
Jag räknade till tio baklänges och fjanten fick ligga och ha världens längsta och tråkigaste paus innan vi tog upp träningen. Man tränar inte om man inte är engagerad och har rätt attityd, punkt slut.


Blä blä blä! Slalom - vad skall det vara bra för? Jag vet ett roligare träningssätt: kan jag inte bara mangla över pinnarna? /Stormen Gudrun

Efter pausen var det annat ljud i skällan, glad och koncentrerad hund och vi övade ställanden med honom framför mig, vilket gick jättebra! Att slänga den nya leksaksgiraffen över huvudet på honom var populärt. Skönt med positiv och glad avslutning!

Han har förövrigt ätit VomogHundemat i en vecka nu och jag är supernöjd, han är jättelen i pälsen på ett sätt som han inte varit förut. Däremot funderar jag en del på mängden, tycker att han blivit lite tunnare sedan foderbytet. Jag har delat 500g-korven i 3 delar, han får en del morgon och kväll dvs ca 330 gram totalt per dag. Plus en skvätt laxolja över varje mål som ibland byts ut mot rå äggula ett par gånger i veckan. Detta är nog i minsta laget med tanke på vår ökande aktivitetsnivå, som bara kommer stiga under våren i takt med att alla kurser och vår egen löpträning drar igång på allvar. Får fiffilura lite på mängden, så här ser han ut nu - i absolut tunnaste laget tycker jag?

4 kommentarer:

  1. Idefix som väger betydligt mycket mindre (max 15 kg) och med all säkerhet rör sig mindre, äter 1/3-korv morgon och kväll. Jag kan tippa på att Baileys bör äta 250 g morgon och kväll. Det är svårt att måtta in dem, men om du upplever att B redan efter en vecka har tappat märkbart i vikt, så får han ganska mycket för lite...

    /Carin

    SvaraRadera
  2. Hej Carin, ja jag har faktiskt gett honom 500 gram/dag i två dagar nu och tänker fortsätta med det, så får vi se vad som händer. Han väger 19,0 idagsläget. Ses vi i Malmö?

    SvaraRadera
  3. Hej Emma,
    Om Baileys börjar klia sig kan du nog ta för givet att det är Frolic. Jag köpte Frolic till Nero för att det är så himla käckt att belöna med och lätt att dela, gott är det ju också:)
    Kunde inte begripa varför han efter ett par dagar började mjälla lite och klia sig - Frolic!! Lite granna någon gång då och då går bra, men inte flera dagar efter varandra om man tränar och belönar mycket. Synd, för det är faktiskt smidigt och lätthanterligt. Nu har jag ju en Labbe - så i princip kan jag belöna med knäckebröd, det spelar ingen roll bara man kan äta det... //Cilla

    SvaraRadera
  4. Tack för info Cilla, ja med alla konstigheter som det står på innehållsförteckningen kanske det inte är så konstigt att vissa hundar reagerar!
    Tränade med det igår, men Baileys tyckte nog inte att det var det godaste han ätit - iochförsig kan man belöna honom med i princip vadsomhelst eftersom han älskar lek/mat/godis, men man märker på intensiteten i honom om han får en belöning han verkligen gillar. Och dit hör uppenbarligen inte Frolic ;-)

    SvaraRadera